Un dels primers posts del bloc d'un pobre bomber va ser per parlar de camions. Vaig parlar d'armaris i també de dimensions de vehicles. Ara ja han passat 7 anys i tot segueix igual, per tant si el que volem és dissenyar un nou cos de bombers, modernitzar-lo o simplement optimitzar recursos i situacions anòmales el que toca és parlar-ne i posar les cartes sobre la taula.
Està clar que per parlar de vehicles de bombers haurem de fer un esforç per conèixer les necessitats de cada parc, de cada zona i també dels casos especials com poden ser situacions de molt fred, nevades o grans tempestes que obligaran a tenir alguns vehicles preparats per a aquestes situacions. Haurem de disposar de vehicles amb 4x4, altres possiblement no serà necessari i en d'altres buscarem capacitats per transportar material ben diferents. Parlo de camions, però també de furgons, de vehicles de transport, vehicles de comandament i també vehicles de gestió.
Per començar cal veure com estan els actuals furgons de salvament "grans", crec que n'hi ha 4, son furgons carrossats sobre un camió 4x4. Estan pensats per a aquestes grans situacions, un vehicle de rescat amb un grapat d'estris i eines per poder arribar a qualsevol lloc amb una carretera o un camí per molta neu que hagi caigut. Per començar (i sempre parlo del vehicle de Lleida) un bon dia es va cremar el cabrestant, i potser varen passar tres o quatre anys fins que es va trobar el recanvi definitiu. I canvis en aquest vehicle n'hi ha hagut tants com vulguis.
És un camió que porta integrat un grup electrogenerador, anava acompanyat d'un equip d'escarcerarió també elèctric, de gran potència (al seu moment) i que permetia disposar d'una eina molt potent per actuar en accidents amb camions implicats. Però com sempre arriba el moment de comprar noves eines i més potents. La nova és a gasolina (com la majoria d'equips que disposem a Can Bombers) i per tant la necessitat del grup electrogenerador perd sentit... però hi és. També ha calgut remodelar armaris, estanteries i subjeccions. Resultat, que el camió que va arribar actualment és substancialment diferent del que va arribar aviat farà 8 anys. També un trist respall que es guardava desmuntat.
I no només per això, sinó perquè a cada poble hi ha claus d'hidrant diferents, altres tenen ràcords específics per a les cisternes dels pagesos, i mil i una particularitats... això ens afecta en que els vehicles d'aigua han de portar multitud d'eines i adaptadors per tal de ser més operatius i eficients a l'entorn en el qual ens movem. Així que en arribar al parc, i per molt "ben pensat" que estigui un vehicle, només entrar a la cotxera necessita ser personalitzat al parc on es troba... així que els calaixos s'omplen de noves coses per les que no ha estat dissenyat.
I com ho fem? Doncs hauríem de tenir calaixos i armaris modulars. Si, un vehicle que avui està a Lleida potser el més que ve estarà a Mollerussa o a Oliana i cadascun tindrà eines i necessitats específiques. Un vehicle a Lleida pot ser "exclusiu", mentre que a Oliana o a Pont de Suert ha de ser un vehicle capaç d'anar a diferents tipologies de servei. Tenim furgons per anar a accidents, però no a tots els parcs així que camions forestals o semi urbans també porten equips d'escarceració... i quan els canvies de parc s'han d'equipar o desequipar.
No només això, a més del material de dotació que han de dur, fa falta espai per nosaltres i per els nostres equips de protecció individuals. Actualment tenim dos cascs, dos jaquetes (la forestal i la industrial), també tenim un "impermeable" que també utilitzem a les recerques, les botes industrials, les forestals i alguns encara conserven les antigues botes de goma (que servien per a Risc Químic)... més? Mosquetons, bagues, passa-muntanyes, el folre polar... i segur que em descuido coses. I on ho posem això? A Lleida tenim la sort de tenir molts vehicles i especialitzats, i a vegades podem prescindir d'algunes coses, però hi ha dies que et pots trobar sortint a incendi de vegetació i acabar en una fuita de gas, per tant sempre és un risc deixar-te algo al parc.
També necessitem portar l'explosímetre, la bomba elèctrica per les inundacions que va acompanyada d'algunes mànegues, la caixa amb els plànols de la Regió, claus d'ascensors, les claus i targetes de les pilones de les àrees peatonals, altres claus i eines específiques d'ascensors i escales mecàniques... ah, i les emissores de foc forestal. Tot això va a parar a la cabina del camió. Fent nosa, provocant perill en cas d'accident.
A Can Bombers necessitem armaris que s'adaptin a les nostres necessitats. No necessitem armaris superadaptats perquè algú ha decidit que una escombra va d'una determinada manera... Necessitem portar aquesta escombra de manera que puguem utilitzar-la només saltar del camió. Necessitem armaris que avui puguin contenir el motor del Lukas, però que demà serveixi per un del l'Holmatro. Que el Gorgui es pugui aguantar sense necessitat d'aguantar-lo amb una goma improvisada, que el casc i la màscara per la motosserra es puguin afegir sense risc a que ens caiguin quan obrim l'armari. Tampoc cal que ens caiguin al cap els vestits de protecció química, l'oli de la motosserra o la xarxa i el flotador que tenim per si algú o alguna cosa cauen a l'aigua...
Uix, i encara no he parlat de si han de ser 4x4 o com s'han de repartir entre parcs, doncs això ho deixo per un altre post. Així us genero el neguit de llegir el proper post.
2 comentaris:
Les botes de goma no son tambe per inundacions...?
Les de les inundacions son unes altres, més altes, pràcticament fins a la ingle.
Les que parlo al post son unes paral·leles a les de cuir. De fet originariament hi havia només les de goma i després van incorporar les de cuir. Molts conservem les dues. Les de goma algunes no cumplien amb l'actual normativa de seguretat i van ser eliminades, però si tenies les de cuir homologades ja et servien per a tot tipus de servei, sinó et donaven noves de cuir.
Publica un comentari a l'entrada