Les properes setmanes seran plenes de dubtes i incerteses cap al nostre futur a mitjà termini. S'acosten setmanes clau per tal d'acabar de polir el que podria ser el Pla de Carrera de Bombers. No seré jo qui digui si és bo o dolent. El futur ja se n'encarregarà de dir si és bo, si ho hagués pogut ser, o quina llàstima que no s'aprovés. El que si que està clar, és que la casa té una sèrie de plans que vol tirar endavant sigui com sigui. El que ningú li acceptaria és que els pobrebombers acabessin fent més hores sense cap compensació econòmica. Possiblement, encara que hi fos tampoc s'acceptaria. Si una cosa apreciem els bombers, i cada cop més gent de la nostra societat, és que es treballa el just, perquè la resta del nostre temps cal gaudir-la.
És per això que la casa (amb millor o pitjor criteri) pretén reduir el nombre de guàrdies (1 ò 2 no us penseu que s'ha tornat boja) per tal d'aprofitar al seu favor aquestes 24//48h de cada bomber. Per una banda dir que farem més formació (8h, ja veus) i la resta d'hores a fer jornades pràctiques, simulacres i "jocs florals" varis, que de cara a la galeria li aniran molt bé al polític de torn per justificar els bombers fem moltes activitats.
Fins ara venim d'arrossegar molts anys de penúria en nombre de bombers. Aquesta mancança ha comportat que gairebé la meitat de bombers realitzin un poral d'hores extres. Bàsicament per a cobrir els mínims dels torns. Això ha provocat que sovint no es féssin retens a la majoria de poblacions del nostre entorn. Les festes majors s'han omplert de policia i sanitaris mentre que els bombers hi estem absents a gairebé tots els esdeveniments. El pla de carrera, pel que diuen els "comercials de la casa" permetrà això i molt més. Permeteu-me que en dubti. Si els bombers que s'hi adscriguin han de comptabilitzar jornades de 6-8h per anar a un castell de focs, un correfoc o ser presents en un concert, no quadren els números. No es comptaran 8h per una sessió de 2h. Per una Formula 1? i un Moto GP? potser si. Així que els pocs privilegiats que hi anaven i a més cobraven una pasta per anar-hi, en un futur pla de carrera serà part de la seva feina habitual com a "habilitat" del parc al qual estan adscrits.
Però no us flipeu. Res del que es va dir inicialment està escrit encara. De tot el que es va parlar abans de la pandèmia (i estic parlant de 2019) sobre els parcs de bombers generalistes i també de possibles "semi o pseudo" especialitats d'alguns parcs amb equipament concret per a realitzar maniobres específiques... res de res. Algú sap el que és l'EAMI? El pla de carrera tampoc. I mira que van especular en incorporar-lo. Però finalment ni això.
També s'inventen noves denominacions de parcs. Els d'especialitat parcial i bàsica. La parcial correspon als parcs que fins ara tenien FRQ (furgó de risc químic), abandonats des de 1993 i als nous parcs de GROS territorial, que s'ompliran de puntals i carpes, i que acabaran sent la titella de tothom, anant a tots els incendis d'indústria i als forestals de mínima envergadura. La bàsica la gaudiran aquells que tindran la "sort" de tenir una barca fluvial o marítima i fer rescats. Amb lo sapastres que som conduint camions de bombers, que els bolquem cada dos per tres, ara ens donaran una barca amb un motor foraborda, que riu-te'n dels narcos (és ironia).
Se'm fa difícil de parlar del que el nou pla reserva als qui fan (fem) suport. Primer perquè hi estic directament implicat i m'és molt difícil ser neutral. Però també perquè entenc que tots els suports son diferents. Molt diferents. No és equiparable un suport GRAF que monitoritza incendis forestals i que té una presencialitat a l'estiu i en èpoques de risc, que el GREC a qui només truquen quan algú veu una esquera en una casa, quan ja ha caigut o en un incendi d'indústria quan ja crema a l'ample. Com tampoc han de ser les mateixes condicions les d'un ROMEO, d'un HOTEL, un GROS o un GRIT. La responsabilitat que té cadascun és molt diferent a l'hora de permetre's una errada. Per molt que es digui suport, quan algú s'equivoca o fa malament un càlcul té conseqüències. I no és el mateix el "recurs preventiu" a nivell de Riscos Laborals que exerceix un ROMEO que el que farà un GROS, la distribució del menjar o decidir si el CCB anirà a 1km de l'inici de l'incendi o a 2. Ja ni et dic que passaria si un HOTEL s'equivoca en el control aeri o un GRIT no intueix que hi pot haver un producte químic a l'ambient o que una cisterna de gas acaba explotant (per molt que abans hagi tingut un accident de transit).
1 comentari:
Comparto muchas cosas de las que explicas...pero creo que hace años que bombers es un barco sin rumbo y cada año o legislatura que pasa dependemos del director y político o política de turno y no se están obordando realmente hacia donde se quiere ir
Publica un comentari a l'entrada