Fa dies que parlem dels camions nous, aquestos flamants Scania, amb un carrossat híbrid entre la Casa del Terror i el Laberint d'Horta. Però darrerament se'ns estan confirmant allò que intuíem, i és que aquests propagandístics vehicles no aniran a foc forestal, a menys que no hi hagi més remei.
Com sempre aquí us dono algunes pistes i raons. Primerament perquè a alguna regió hi ha algun document intern on es demana la priorització d'altres models (l'ATEGO de tota la vida) per aquestes qüestions. Altres regions tenen la consigna no escrita de deixar a les ninetes dels ulls per a qüestions més importants (incendis urbans i accidents), és clar, no podem portar equips Lukas a foc forestal, perdem part de l'artilleria pels accidents de trànsit. I finalment la pista més flagrant és la de la remuneració dels models 34 (BFP) que també són ATEGO però amb 4000 litres d'aigua i equipament exclusiu d'incendi forestal. Evidentment, donar-los numeració exclusiva genèrica, fa sospitar molt. Ara tenen numeració X.00.YY. Així que a més de tenir mobilitat entre parcs, perdrem el rastre del seu origen. Sort que algun cap de guàrdia ja ha fet un xuletari.
Aquí el problema el tenim en què la casa ha venut la incorporació dels 92 camions nous com la renovació de la flota, i no ha estat així. Ha estat una renovació dels camions que van a serveis urbans i d'indústria, però no d'incendi forestal. Llavors, perquè li hem dedicat tans armaris a material forestal i anem tant justos d'espai per a la resta?
És evident que tard o d'hora la DGPEIS haurà de fer la substitució dels BFP i dels pocs BRP ATEGO. S'haurà de comprar una altre centenar de camions amb un esperit molt més forestal que la dels Scania. Però de moment estem en plena renovació dels vehicles urbans. Fa poc més d'una setmana que a Lleida ja tenim l'autoescala nova (tinc la formació el proper dimarts), a partir d'aquí comença el compte enrere per fer-la operativa.
Després vindran els BUL, BUP i FSV. A més dels vehicles de transformació, que són els específics per a unitats de comandament i de suport, també per a especialitats. Els nous furgons de risc químic anirien en aquest paquet, també els dels caps de guàrdia i sots caps. Unitats de comandament mitjà, GRAF, GRIT, etc. Ja veurem què ens arriba.
I mentrestant, anirem a la Campanya Forestal de 2023 amb els pitjors camions dels últims 15 anys. Perquè? Perquè són els mateixos que fa 15 anys, però amb 15 anys més i un bon grapat d'incendis forestals a sobre. Doncs sí, la pitjor campanya en 15 anys. A no, ara tenim Drons, que no apaguen incendis però donen imatges molt boniques. I carpes i tot de logística que tampoc apaga incendis però que per fer la foto també està genial.
A veure si aquest any, sense camions nous, podem menjar alguna cosa mig arreglada. Encara tinc en el record els bocates congelats de l'incendi de Baldomar. Sort que vaig demanar algun microones a l'alcalde de la pedania. I amb el GROS vàrem guardar, a les neveres facilitades per l'ajuntament d'Artesa, les racions de menjar precuinades. Allò semblava un supermercat al lineal de menjar preparat. Podies triar entre espaguetis, pollastre, llom, llonganissa o arròs 3 delícies.
I és que sovint, qui ens ajuda als pobrebombers és el GROS amb el seu operatiu, gestionant tot de petits detalls, molt importants, per a convertit un Incendi forestal en una petita ciutat. Són el supermercat, la farmàcia (el GROS-India), l'alberg i sovint són el punt de referència per a altres unitats. Una UCM sovint es munta assistida pel suport d'algun company GROS que des d'un ordinador et troba un lloc amb suficient cobertura i serveis.
Esperem que aquesta Campanya Forestal 2023, a més d'enyorar vehicles nous, no haguem de trobar en falta les racions d'espaguetis. Ara com ara, després d'un maig sec i dur en quant a feina, tenim un inici de juny plujós. A veure si dura i ens manté aquesta humitat algunes setmanes més. Perquè d'altra manera tornarem als incendis amb més arbres i disponibilitat dels últims segles amb els pitjors camions d'aquest segle.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada