dilluns, 27 de març del 2023

Ni vehicles ni mitjans ni ERA ni res de res

A raó del servei de Rubí, de la setmana passada, sembla que s'ha destapat que els nous vehicles de bombers no són tant bons ni bonics ni barats com es feia veure. Això els lectors habituals d'aquest bloc ja ho sabíeu. M'he fet un fart d'escriure que el camió Scania és molt bo, però que el carrossat d'ITURRI és un nyap (o millor, aquella paraula que comença amb "m"). Potser faltava explicar-ho a la premsa, que algun sindicat es posés medalles (cosa que alguns sovint s'auto-imposen) i que sobretot manquessin vehicles en algun parc dels considerats importants.

I aquí ve la meva queixa. Fa mesos que al parc de Lleida només tenim la meitat d'equips d'aire, més ben dit, a la meitat de camions NO porten equips d'aire!!!!. També se'ns espatllen camions, com a la resta de parcs de Catalunya. I a més, som dels qui acabem anant a la majoria d'incendis forestals que hi ha a Catalunya. De fet, com a nombre d'habitants, Lleida és Top10, però també ho som pel nombre de serveis a Catalunya. I si comptem el que a un bomber li costa aconseguir plaça al parc de Lleida, som un parc Top3!!! Vaja, que Lleida, un parc Top 10 en nombre d'habitants, Top 3 en territori que cobreix (una de les comarques amb més territori), on hi ha un alt nombre d'incendis d'habitatge, patim la manca d'equips d'aire des de fa més d'un any.
I malgrat tot l'anterior, el parc de Lleida no surt al mapa dels bombers. Tot allò que no passa a l'àrea Metropolitana no existeix. Ja no és estar més enllà de la Panadella, sinó que passat Martorell no hi ha res. Sembla que a la REL només hi hagi granges i camps de cultiu. Però aquí també patim d'incendis forestals (Baldomar 2022). I malgrat no sortim a la tele per incendis d'indústria, les granges també cremen, que també son indústries. O les càmeres de fruita, que treballen amb gasos refrigerants com l'Amoníac. I no serà que no hagin tingut fuites importants. Si hi ha un furgó de Risc Químic (ara URT) no és casual. Com tampoc ho és que al vehicle de Punt de Transit o de Comandament mitjà hi portem pastilles de Iode (per si anar direcció la Central d'Ascó).

Però el que dèiem, estem sense molts equips d'aire. I la situació és tant greu que la majoria de parcs de bombers voluntaris tampoc en té. I us recordo que la major concentració de parcs de voluntaris son a la REL. Aquí que quan cal reforçar dotacions ho fan obrint parcs de voluntaris (sense equips d'aire) i amb una flota de camions encara més envellida que la dels professionals. Bé, per sort, ja hi ha un parell de parcs de voluntaris amb el camió nou. L'Scania, llàstima que darrera hi hagi un tetris.
Ara una bona notícia. El ventilador que porta és una de les millors eines que podem utilitzar en molts dels serveis a que anem. Al ser a bateria et permet portar-lo a qualsevol lloc. A l'interior d'habitatges que han cremat i cal desfumar, en fuites de productes químics, en descontaminació per aire d'alguns equips i moltes altres utilitats que anirem descobrint.

I una picadeta d'ull a la gent de la RET. És la regió que històricament ha tingut els serveis més bèsties. IQOXE, les bombes de ETA, el petroler danés Robert Maerks al pantalà de Repsol, l'explosió d'Alcanar i un llarg etcètera. Doncs la RET té els dos parcs estrella (Tgna i Reus) que cauen a trossos, però no d'ara, des de fa molts anys. Massa. O Terres de l'Ebre on s'acostuma a començar i acabar la Campanya forestal. I la RETE té el problema dels camions. Les joies de la corona les trobareu allí.
Doncs l'última, sembla que hi ha una consigna (no escrita) d'evitar enviar els nous Scania a foc forestal. Collons! que no eren vehicles aptes per anar a foc forestal? Perquè si només han de substituir als BRP, haurem de comprar 92 BFP més no? Ah no, que això no està al Pla 20-25 ni al 25-30. Doncs potser haurem de fer-nos tots GRAF, per anar en vehicle lleuger i la "torxa" plena de gasoli. Però que tampoc. El GRAF tampoc està tant bé. Ni poden anar tots al vehicle, que es passen de pes, ni tenen jaqueta forestal de recanvi (sempre la porten bruta) ni botes de recanvi. Ser GRAF tampoc és cap bicoca. Portes l'olor de fum enganxat al cul (i al maleter). -ho dic pels contaminants que arrosseguen tot el dia a sobre-
Però com no tot acaba aquí, si parlem de manteniments i contractes ens podem posar les mans al cap. Quants dels detectors de gasos estan caducats? Sembla que actualment no es poden portar a revisió per manca de contracte i manca de capacitat de les empreses que ens els han venut.

Tranquils, tot s'arreglarà les properes setmanes. El corre-corre ens portarà el Pla de Carrera i un nou acord entre la Direcció General i... ella mateixa, perquè a aquest pas, si no tenim camions, els bombers és possible que no puguin anar ni als incendis ni tampoc a signar res amb la DG.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Avui a les Regions de Tarragona i Terres de l' Ebre sóm 3 TEOC'S i no passa res. " La Casa" ben tranquila...i avui Alfa 2 💪🤞creuem els dits que en res tenim l'estiu a sobre!!

David ha dit...

I seguim adormits...

Xavi Miquel ha dit...

Saps alguna de les raons del perqué els nous Scania no poden anar a foc forestal?
Una de grossa son els angles, d'atac, el ventral i el de sortida.
En tots ells amb una simple rasa de desguàs d'un camí ja toca.
Salut companys