dilluns, 6 de març del 2023

De la IA als programes de gestió de personal

Avui us faig dos posts en un de sol. Començo per la part experimental. Llegiu el primer post:

Els Bombers de la Generalitat de Catalunya som un dels grups més importants en la gestió d'emergències i situacions de risc a Catalunya. Així mateix, Bombers realitza una tasca importantíssima de preparació, formació i entrenament per a la gestió d'incendis i la resta de situacions de d'emergència.

Recentment, vaig tenir l'oportunitat de treballar ala Regió d'Emergències de Terres de l'Ebre per a participar en un exercici simulacre. En aquesta ocasió, el simulacre es va centrar en una fuita de gas amb foc. També hi van participar altres cossos com la pròpia empresa (SEVESO), el SEM, CME i Protecció Civil.

Per tant, vaig poder participar i veure com Bombers treballem de forma coordinada amb altres cossos en situacions d'emergència. El simulacre va ser una nova oportunitat per a practicar les maniobres d'intervenció en Risc Químic i establir el zonatge necessari per a protegir tant l'entorn immediat com les persones més properes.

Així mateix, vaig poder retrobar vells companys i altres bombers que segueixen els meus posts d'Unpobrebomber. Va ser una gran oportunitat per a intercanviar idees i coneixements amb altres bombers i també amb la resta de professionals del sector, i veure dinàmiques de treball en una Regió d'Emergències diferent a la meva.

En conclusió, la visita a la Regió d'Emergències de Terres de l'Ebre va ser una experiència enriquidora i important per a veure el treball en equip que realitzem els Bombers de la Generalitat de Catalunya en situacions d'emergència. Així mateix, va ser una oportunitat per a seguir aprenent i intercanviant idees amb altres professionals del sector. Tant mateix, és vital seguir visitant altres Regions d'Emergències per a ampliar els nostres coneixements i aplicar-los en la gestió de l'emergència.

Aquí comença el segon post. Què us ha semblat? Molt semblant als altres 650 posts anteriors, oi? Però estic segur que els més habituals haureu notat alguna cosa estranya... Aquest escrit NO l'he escrit directament jo. Només l'he corregit. L'ha fet una màquina d'Intel·ligència Artificial. Evidentment li he posat alguns paràmetres: Quí havia al simulacre, on era, una mica de què havíem fet i amb qui havia parlat... i el resultat ha estat pràcticament el que heu llegit. Sense gairebé canvis. Només he escurçat algunes frases i he canviat un punt per una coma per a fer-ho més llegible. Però tot ha estat escrit per la màquina. I amb això què us vull dir?

Doncs que ho proveu en tots els àmbits de bombers que pugueu. Oi que no renuncieu a la tecnologia en moltes de les vostres activitats? Els tracks per a fer ciclisme, servidors meteo al parapent o muntanya, ni de l'Excel a l'hora de fer quadrants, ni al Word a l'hora de fer informes? Doncs no renunciem a aquesta nova eina i no deixeu de fer-hi noves cerques i nous models amb l'objectiu de millorar la nostra tasca a Bombers. I us posaré exemples del perquè és necessari fer-ho.

La setmana anterior havia de fer una presentació per la REL parlant d'instal·lacions d'amoníac. Sabeu què em va escriure la IA? Una merda punxada en un pal. Una IA no és una veritat absoluta ni coneix res que no li haguem ensenyat. Si no coneixes d'un tema no li pots demanar a la màquina que t'escrigui res coherent. Tot allò que li vaig demanar jo ja ho sabia (o ja ho tenia redactat) molt millor. Conclusió? Ningú fins ara havia demanat a la IA que parlés amb concreció d'instal·lacions d'Amoníac ni de quin era el nostre paper específic com a bombers. Doncs JA ESTEM TARDANT. No pot ser que a dia d'avui encara estiguem utilitzant Bots de Telegram (que van molt bé però que en necessitaríem 50 més) per a tenir la info de protocols i llistats d'accions ràpides en un servei. Perquè no acabaríem mai d'afegir-hi pàgines. Actualment al bot hi necessitem introduir encara massa informació en forma de pdf i anar-lo configurant amb tot de menús. I amb les IA? Doncs a mesura que li demanem i/o introduïm tota la nostra informació posteriorment li podrem demanar/exigir que ens ho torni en el format que nosaltres precisem en el moment que ens sigui necessari. Avui però això no és possible.

Oi que poc a poc (i la casa no hi creia) hem introduït Drons? Oi que s'han comprat nous maquinaris per a fer detecció de gasos (i també de líquids i sòlids)? Oi que ara a les recerques hi tenim al GRCR i s'ha ampliat per a tenir tot un operatiu complet amb la UCM (i els seus programes) i fins a una vintena de persones? Doncs estic segur que acabarem utilitzant la IA en els serveis, en la formació i en la gestió interna.

La tecnologia la tenim des de fa molts anys i està per quedar-se i evolucionar amb nosaltres. Llàstima però que nosaltres siguem una mica ciber-boina (ens costen els canvis d'ordinador i de programes). Ens costa tot allò que és tecnologia. Sense anar més lluny. Quants de vosaltres heu tingut problemes per introduir la vostra guàrdia, el canvi de guàrdia o la guàrdia d'ajust al nou portal de gestió de la guàrdia? No tants. Simplement que estàvem molt ben acostumats a l'antic GestParc (i que funcionava molt bé, quan el vàrem conèixer la majoria de nosaltres).

Una altra cosa és que les guàrdies tenen un bon grapat de casuístiques i que fàcilment podem fer "petar" el sistema. I en aquest sentit, de tant rígid i organitzat que és, quan hi ha alguna cosa que falta, no hi ha manera de poder-la introduir. I aquí és quant a tots ens entren les pors. Aquí és quan puc parlar en primera persona. Bé, hi ha guàrdies i situacions concretes que no estan encara organitzades i que cal una mica de paciència. Esperem que aquesta paciència no ens faci perdre diners. Segur que més d'un hi ha trobat dificultat. Sobretot els comandaments dels parcs, que ara han de fer la previsió a primera hora del matí, just entre la revisió de material, la gestió matinal del torn i esmorzar (n'he vist més d'un menjant l'entrepà davant la pantalla en plena videoconferència. Doncs aquesta és una de les situacions a evitar. No hem d'arribar al punt d'haver d'esmorzar davant l'ordinador. la tecnologia està per ajudar-nos i no per posar-nos dificultats. Les queixes les tenim a tots els nivells. També dels tècnics que han de validar i resoldre dubtes als parcs als validadors (i personal de recursos humans) que no estan en un parc de bombers per comprovar el nostre dia a dia.

De la mateixa manera que la Intel·ligència Artificial encara no la tenim prou ensenyada amb les nostres coses bomberils, els nous programes de gestió de personal, el d'incidències mecàniques i de parc encara els utilitzem en fase de "pràctiques" i la casa no ens pot demanar d'un dia a l'altre que siguem hàbils en uns programes que ni els hem dissenyat nosaltres ni que la majoria de bombers estem habituats en la manera com estan estructurats. La tecnologia la fem les persones i està per donar servei a les persones. Quan això no es compleix és que alguna cosa s'ha fet malament. Per Bombers les IA potser encara les hi falta, però els programes de gestió de personal haurien de funcionar com un rellotge. Per cert, per quant un programa on tothom hi tingui el seu currículum i historial i fer els concursos de trasllat una mica més àgils?