dilluns, 20 de març del 2023

i els programes de gestió de personal què?

Aquests dies estem tots una mica atabalats amb la nova aplicació de personal. No hi ha ningú de la cúpula bomberil que digui que no funciona, ans al contrari, per ells tot va bé. Per nosaltres no. I espero que llegeixin aquest post per a que se n'adonin que encara no funciona com hauria.

Fa pocs dies un amic em preguntava com es feia el control de personal a can bombers. Doncs aquests dies és una mica caos. Hem passat de la trucada diària des de Control, per a confirmar qui hi havia i quins canvis s'havien produït respecte la previsió, a haver de corre-corre trobar totes aquelles casuístiques dins el nou programari, per a introduir els canvis que hi ha respecte la previsió.

Després cal afegir que, justament, ha coincidit amb els primers incendis forestals amb relleu del matí, que obliga a posar prolongacions de jornada, l'entrada dels nous voluntaris en pràctiques (que majoritàriament son d'altres parcs), personal que es posa de baixa, personal que entra a formació, el que va a formació a altres indrets, els que van a fer alguna activitat programada de prevenció, etc. Tot això cal posar-ho a primera hora del matí. Corre-corre.

No estic dient que el programa no estigui bé, ni que no funcioni en absolut. Estic dient que hi ha moltes coses pendents d'ajustar. És evident que, en un programa robust, no s'ha de poder rectificar allò que ja està escrit o validat. Però, hores d'ara, en plena fase d'implementació, caldria saber qui i com arreglar tot allò que no podem arreglar, canviar o resoldre d'una manera senzilla des dels parcs. D'acord, hi ha un correu a qui escriure... però què/qui hi ha darrere? Li podem explicar que "fulanito" havia d'entrar a fer unes hores per a fer la gestió X i que cal anotar per restar-les del horari o que les ha de cobrar per la raó Y. I això quan i com es resol? Perquè si tinc una incidència, el més normal és tenir un número de incidència i que algú em respongui dient que la incidència N està pendent de resoldre... o que la incidència N ja s'ha resolt.

Però no. En aquesta casa et diuen que el programa funciona i no hi ha pràcticament incidències. Doncs parleu amb els caps de guàrdia de Lleida i us explicaran si n'hi ha o no. Avui, el problema no és gestionar serveis. Això està xupat. El gran problema és com gestionar el personal a través del nou aplicatiu!

Tinc la sensació que es vol obtenir tanta seguretat que finalment es crea secretisme amb qui hi ha en cada posició, que no pots arribar a conèixer res que no sigui del teu propi parc. I això és totalment incompatible en quan canvies de parc, simplement perquè només existeixes a l'ordinador del teu parc, no a la resta. I és curiós, perquè al parc només pots veure la gent que està guàrdia operativa, res més, i mira que hi pot haver molta més gent fent coses...

Conclusió. Que el programa funciona per a coses normals. Malauradament a bombers no fem coses normals. Canviem de parc, entrem a fer pràctiques, anem a altres regions a portar vehicles, gent que entra de segona activitat, gent que fa guàrdies de suport, altres que van a simulacres d'altres regions, i tot un llarg etcètera que hores d'ara encara no sabem (els pobrebombers) com gestionar-ho. Entrar un nom en una llista i que no es pugui acabar guardant no és, a priori, un problema greu. És greu quan cal comptabilitzar-ho per a compensar, cobrar, restar o acumular-ho (que tot son diners). I de vegades has de constar en dos llocs, un per a ser-hi i en un altre per a cobrar/comptabilitzar.
Avui el post és curt. Però diu allò que tots pensem i patim. Tenim un nou programa de gestió de personal, però que enlloc de treure'ns feina ens n'està donant molta i a més ens crea molt neguit. Esperem que a ningú li faltin hores (ni de les de guàrdia ni de les de cobrar). Paciència, de la que cada dia n'anem gastant una mica més.