dilluns, 10 de febrer del 2020

On són els nostres vehicles eficients?

No hi ha com mirar enrere per a veure que de vegades allò que has escrit no estava gens mal encaminat. Evidentment no sé llegir el futur, sinó ja m'hagués fet ric, i no és el cas. Però si que és cert que en molts dels posts que he escrit intueixo problemes i també solucions a coses que ens van passant als pobrebombers i també a la casa. I avui és un dia d'aquells en que he repassat un post i m'hi he trobat alguna bona sorpresa.

No fa tant, el 2016, que escrivia sobre el futur dels vehicles de bombers. Aquell post té un comentari d'un company de bombers Barcelona on ens comenta que ells acabaven d'incorporar un vehicle elèctric a la seva flota de vehicles petits, amb capacitat d'anar per dins la ciutat sense fer pràcticament consum. Bé, algun dia us explicaré que l'electricitat no és ni neta, ni gratis, ni ecològica, però aquell dia se'm tirarà un grapat de gent a sobre...
De fet revisant aquell post parlo de vehicles lleugers i també dels camions. Per desgràcia per nosaltres, els de la Gene, res ha canviat i segurament res canviarà de moment. Vaja, hauré de fer una trucada de comprovació abans de tancar aquest post, però ja us dic que no hi haurà cap novetat.
⇉ Es compra 1, híbrid, dels aproximadament 200 vehicles lleugers nous ja encarregats.

En poques setmanes haurien d'arribar els primers vehicles "utilitaris" i 4x4 lleugers que han de substituir un a un els diferents vehicles de la casa. Sense cap estudi de quin porta més reparacions, de quin està més trinxat ni de quin encara se li pot treure algun suc. Segurament, i és una hipòtesi, és que la situació del parc mòbil bomberil és tant precari que no val la pena ni intentar aprofitar alguna de les toies que tenim.
Per desgràcia, als parcs estem amb uns Renault Kangoo 4x4 que ja han donat el seu servei, han acumulat més de 200.000 km la pràctica totalitat d'ells, i també mantenim els Pathfinder, que si que són un vehicle robust, però que han passat tots a fer embrague un grapat de cops. I també porten molts i molts kilòmetres.

Però aquesta senzillament és l'herència d'una direcció i una conselleria que durant 10 anys ha menystingut als bombers. I així és com ens varem quedar sense ampolles d'aire, amb màscares amb més de 30 anys i que es trencaven a la més mínima, amb cascs (i encara els tenim) que ja han complert els 20 anys (els paletes els canvien cada 5, i com a màxim han estat fabricats en fa 10). Seguim arrossegant parcs insalubres (si, és exagerat, però cap podria obrir ara en aquestes condicions), com són Reus, Tarragona, Balaguer... De moment estem amb les obres de Girona, que ja han costat prou d'engegar, però seguim sense una Sala de la Regió Centre amb les més mínimes condicions.
Però ara haurien d'arribar, com deia, tot de cotxes nous. Però com seran? Perquè si ens la tornen a colar com amb els Ssangyong, pots comptar. Ara el que ens fan falta, i ho explicava al post de 2016, són vehicles elèctrics i de gas. També un camió, que ho pot assumir el GROS, per a donar la recàrrega elèctrica a aquesta flota de vehicles. A més de les adaptacions a les cotxeres per a la recàrrega elèctrica dels vehicles de parc. Això també permetria disposar d'escalfadors de motor, millorant els rendiments dels camions, evitant que sortissin en fred.
(GNL)
I parlant de camions. En aquell post, parlava del primer camió a gas circulant per l'autovia i autopista catalana, enllaçant-se cap al nord d'Europa. Doncs aquell primer camió, ara en són centenars que circulen diàriament per la A2 (que és la que conec) i hi tenim dipòsits de GLP i de GNL. Ambdues tecnologies són ja tant comunes que ja comença a ser habitual tenir serveis d'accident amb camió GLP o GNL implicat. I si pareu compte, no son tant difícils de veure, circulant 1h per l'autovia ja te'n pots creuar al menys amb una desena.
GLP
Així que potser seria hora de demanar a la nostra "estimada" direcció general i comissions de compres i licitacions vàries, que vagin posant-se al dia en tecnologia de motorització. Potser hauria de ser el moment de plantejar-nos tenir el primer camió de bombers (Podria ser perfectament un BUL) amb combustible gas, -com els autobusos urbans i camions de la brossa-, que donessin el punt de sortida cap a la millora ambiental dins el Cos de Bombers de la Generalitat. Així també milloraríem els ambients de les cotxeres a primera hora del matí, quan engeguem els camions, que fan el pitjor dels fums, i estem per la cotxera remenant màquines i eines. Perquè evidentment hem de revisar les eines, i comprovar que tot estigui a punt.
Segurament a casa nostra trigarem encara una dècada a tenir tubs de recollida de fums a les cotxeres, però camons? Tenir els primers camions amb tecnologia "més neta" no hauria de tornar a costar 14 anys (l'última compra del centenar de Mercedes ATEGO). Perquè la reflexió final és: Si ara us haguéssiu de comprar un cotxe, amb quin combustible us el compraríeu? Només cal mirar el parc mòbil dels pobrebombers... comença a haver-hi de tot.