És curiós que en el moment tecnològic i comunicatiu en que vivim des de la pròpia Generalitat i la gran majoria d'administracions estiguin tant atrassades en aquest aspecte. Per donar un exemple... quan passes per oficines de bombers son totalment desconeixedors dels serveis que hi ha en aquell moment a la regió. I tots estan a pocs metres de la sala on hi ha tota la centralitat comunicativa amb els parcs, vehicles i intervinents.
El més curiós és que estant al parc et pots arribar a assabentar abans per la premsa digital que hi ha algun servei d'una altra Regió que pel propi servei, ja que si no t'activen ets totalment inconscient del que passa fora les parets del parc. Des de l'emissora del parc sol escoltem allò que fan els parcs propers, que estan al mateix grup de treball.
En canvi si anem a la tecnologia 2.0 veiem que allí la informació vola. La majoria de bombers ja tenim connexió a dades als nostres smartphones, i ens enviem missatges entre companys d'altres parcs per veure com va la guàrdia o si un o altre servei ha estat més o menys complicat. Evidentment també ens enviem imatges i vídeos que s'han pogut fer anat des del camió (columnes de fum, fronts de foc... ), altres un cop el servei s'ha relaxat (interiors de naus i d'habitatges cremats) i un cop finalitzats també podem veure l'estat dels vehicles després d'un accident on podem observar detalls importants com les ampliacions d'habitacle, apuntalaments.... La veritat és que tota aquesta informació internament ens ajuda molt. Normalment no tota la gent que integra la sortida te l'oportunitat d'entrar dins l'incendi i aquestes imatges fan que tot el torn acabi "visquent" l'actuació i prenent consciència dels perills i aspectes remarcables de l'actuació.
Últimament podem veure que la gent quan ens veu passar amb les sirenes treu el mòbil i ens grava. A qualsevol servei sempre hi ha 2 o 3 persones que acaben traient el mòbil... fins i tot companys d'altres serveis. Importar a mi no m'importa... faig una feina respectable i suposo que forma part de la curiositat humana saber que passa quan has vist passar 4 vehicles de bombers fent soroll i molt ràpid per davant on estaves.
Això ens porta a la xarxa, oberta a milers d'usuaris... descobrim veritables reporters al youtube, on també pots comparar-te majoritàriament amb bombers americans i sudamericans. Per la informació de les noticies d'aquí, abans calia esperar que la unitat mòbil d'una ràdio fes una connexió des del lloc dels fets i que a mig programa fessin un tall informatiu. Ara tot això ja és fer tard. Cada cop veus a més periodistes, que tot i treballar per diaris, ràdios o televisions pengen la seva informació de forma molt ràpida als seus comptes de twitter. I mitjançant el retwits dels seus seguidors s'estén en pocs segons.
una foto "oficial" que tela! |
Després et trobes amb que per les xarxes t'arriba que hi ha hagut un incendi, un accident, o un salvament i que des dels comptes oficials no diuen res d'això però t'informen d'un simulacre, una pràctica o un servei menor perquè a la seva "centralitat" no hi passa res d'important. I també tinc la lleugera sospita que sovint el 2.0 de Bombers va a remolc dels esdeveniments. I gairebé sempre coneixem abans els successos via whatsapp o twitter que per la mateixa sala de premsa de bombers.
Estem a l'era de la informació i qualsevol intent d'amagar i/o remodelar qualsevol mena de dada és una feina gairebé impossible. Pràcticament s'hauria d'avisar al mateix temps als bombers del parc corresponent que hi ha un servei com lliurar aquesta al món digital.
1 comentari:
En medio de un incendio forestal, yo he llegado a enterarme por el twitter de que nos quedábamos de noche antes de escucharlo por el canal de trabajo. "8 dotaciones permanecerán durante la noche en el incendio X".
De la situación general de un incendio forestal es más fácil informarse igualmente por el twitter, depende cómo, y te evitas que las radios se solapen entre canales distintos.
Ahora hay smartphones resitentes que parecen interesantes para un día de guardia: http://www.espaibombers.cat/el-whatsapp-en-emergencias-t587.html#post1168
Publica un comentari a l'entrada