dimarts, 17 de maig de 2011

Document sobre bombers a catalunya: Un debat franc per a un futur obert

Extret del document elaborat pel Centre d’Estudis Estratègics de Catalunya CEEC, per al Cos de Bombers
Aquesta setmana m’han passat aquest document, que la veritat no n’havia sentit a parlar. Te data de 21 de març de 2011 i per tant és molt recent. Segurament la majoria tampoc n’haureu sentit a parlar, i sent agoserat ni els que el tingueu l’haureu llegit gaire acuradament (se suposa que teniu altra feina a fer).

Aquí us he tret algunes “perles” que conté:
(pàg 1) No es pot acotar la seguretat pública a la policia, sinó que cal incloure els bombers, la protecció civil i les emergències sanitàries. Tots plegats ens permeten afrontar les situacions d’emergència i/o catàstrofe.

(pàg 1) Aquest document base també està preparat per rebre les aportacions i esmenes que calguin. Està dirigit a la nostra classe política, a la societat civil, i primordialment als comandaments i efectius dels bombers de Catalunya, per tal que reflexionin sobre el futur, per donar el pas endavant que s’ha de dur a terme al segle XXI. (Aquests llegeixen “unpobrebomber”?) Segur que rebran un munt de crítiques!!! Bombers és perfecte i qui opini el contrari hauria de ser severament castigat!!! 

(pàg 2) Qualsevol organització té tensions internes i altres d’externes, i bombers no n’és excepció.

(pàg 4) La pròpia Administració no ha pogut mantenir un model clar a llarg termini (baixa durada de directors generals i subdirectors), debilitant la posició i l’acció davant qualsevol conflicte.
ambulàncies obsoletes i pràcticament sense ús de Bombers de la Generalitat

(pàg 5) Cos de Bombers de Catalunya: Els darrers anys la relació entre els dos cossos de bombers (Bombers de l’Ajuntament de Barcelona i Cos de Bombers de la Generalitat) , ha anat creixent, tant en intensitat com en camps de col.laboració. S’obre un escenari de fusió a mig termini que permetria potenciar beneficis mutus: ....

(pàg 5) Canvi de model de relació amb el voluntariat d’emergències (bombers voluntaris, voluntaris de protecció civil, associacions de defensa forestal,...): 
...Canvi en la forma de planificar i executar les inversions: actualment es financen via subvencions, fet que provoca l’atomització dels recursos, escassa planificació supramunicipal o supranual. Per exemple, municipis veïns tenen recursos repetits, enlloc de buscar complementarietats, o suma d’esforços). Caldria doncs integrar la planificació dels recursos dels voluntaris en la de d’una sola organització d’emergències.

(pàg 6) Emergències Sanitàries i Bombers. L’objectiu seria aconseguir de forma efectiva:
  • Un Servei Sanitari de Bombers especialitzat per a l’atenció dels propis Bombers o persones en situació risc, a l’anomenada “zona calenta” o en entorns que requereixen formació especialitzada per al rescat i estabilització de víctimes.
  • Servei especialitzat per a emergències sanitàries: el triatge, l’estabilització de les víctimes fora de la zona calenta i el trasllat, en són les seves competències.

(pàg 8) caldria anar ampliant el nombre d’aeroports amb el traspàs dels bombers dels aeroports d’AENA(Barcelona, Girona, Reus, Sabadell).

(pàg 8) La seguretat civil forma part de la seguretat nacional, qüestió que pot semblar força òbvia, però fins ara no s’ha considerat així. Encara ara, quan es parla de seguretat pública massa sovint es té en compte la seguretat policial i la resta només passa per considerar-se actuacions reactives davant d’un risc concret. Per tant cal que el propi Departament d’Interior es cregui que mantenir béns, persones i medi ambient, també és la prevenció, extinció d’incendis i salvaments.

(pàg 8) Revolució organitzativa a Bombers
  • Integrar l’anàlisi de riscos (...) per identificar tendències, detectar canvis socials i econòmics, i anticipar-se a l’evolució dels riscos.
  • Noves eines informàtiques que integrin el màxim de processos per tal de generar un sistema d’informació clau per a la presa de decisions.
  • Sistema documental i de gestió integral de tota la direcció general.

(pàg 9) La implantació territorial de Bombers de la Generalitat de Catalunya es va fer el 1981 amb el Llibre Vermell. Posteriorment, al 2001, es va fer un pla director on es van afegir matisos en els vells conceptes, sense canviar-ne d’estructurals.  Posteriorment s’ha demostrat que aquesta planificació serveix de poc quan l’organització ha pres decisions com l’obertura de parcs que no estaven en aquell pla.

(pàg 9) Caldria també canviar els conceptes de la planificació, actualment lligada exclusivament amb la sinistralitat esdevinguda, no segons previsió del risc. Per tant, hi ha parcs infradotats o superdotats segons s’hagin fet noves infraestructures o segons gestió del risc a nivell local.

(pàg 9) La formació ha de ser una eina per al desenvolupament de la carrera professional. Tant important la presencial com aquella feta a través de pràctiques quotidianes. Per això fa falta una estructura organitzativa bolcada en aconseguir uns resultats clars, i no simplement unes hores de formació impartides.

(pàg 10) ... sovint l’ISPC ignora els bombers, i aplica mateixos perfils de gestió de formació i seguiment psicològic que fa per als cossos policials.

(pàg 10-11) Un nou itinerari professional  (tot el punt és brutal!!!)
...engegar i assentar les especialitats operatives: …risc tecnològic... salvament marítim... aeroports… unitats canines… l’especialitat de formador… prevenció operativa i cartografia operativa... iniciar la de divulgació per a donar xerrades i petits cursos d’autoprotecció a escoles i públic en general... prevenció d’incendis forestals… atenció sanitària i psicològica d’emergència.


Aquesta vegada no sóc jo qui ho ha escrit, espero que les valoracions a l'article siguin més favorables que les anteriors.

7 comentaris:

Marc Ferrer - bomber voluntari Matadepera ha dit...

Aquest informe pot tenir molt bona voluntat,però comet alguns errors. El més flagrant per mi, és quan diu: "Canvi de model de relació amb el voluntariat d’emergències (bombers voluntaris, voluntaris de protecció civil, associacions de defensa forestal"
Com es pot posar en el mateix sac els bombers voluntaris amb els voluntaris de protecció civil? Quan es deixarà de menysprear als bombers voluntaris? Aquests del CEEC saben exactament que és realment un bomber voluntari?
Només faig preguntes, però ja faré les meves respostes...

Ivan ha dit...

no crec que plantejant el model de relacions amb els diferents cossos voluntaris sigui menysprear els bombers voluntaris. Això és una deducció que extreus subjectiva teva.
Aquest canvi de model segurament seria per millorar la posició dels voluntaris.
No crec que la cosa vagi per menysprear ningú. No va per aquí.
Aquesta gent han fet un estudi objectiu d'allò que han vist sense pertanyer a cap col-lectiu i per tant no crec que tinguin cap mena de prejudici per ningú. Es tracta de millorar el servei en general.

Alfons Tormo Vilà ha dit...

Però una de les coses més sonades hauria de ser el que posa a la pag 9:
...hi ha parcs infradotats o superdotats segons s’hagin fet noves infraestructures o segons gestió del risc a nivell local.

Vaja, segur que a ningú li agradarà que li tanquin el parc, però... potser així se n'obriran d'altres que fan més falta.
Em sembla un bon inici pel proper article.

Joan Caubet Sanjosé ha dit...

Bones Alfons, on puc trobar l'article complert?? M'agradaria fer-hi un cop d'ull.
Moltes gràcies.

Joan Caubet

Alfons Tormo Vilà ha dit...

aquí el trobaràs

http://www.ceec.cat/catala/articles/document-del-ceec-sobre-els-bombers-a-catalunya/

Joan Caubet Sanjosé ha dit...

Moltes gràcies Alfons, el vaig descarregar i no et vaig dir res, (no et pensis que soc un mal educat, només una mica despistat, jeje).
Gràcies.

Pablo Castro ha dit...

Echo en falta de nuevo saber quién escribe el documento, desde qué perspectiva se informa el escritor de nuestra realidad.

Vols rebre els articles per correu? apunta't!