dilluns, 1 d’abril del 2024

L'estadística invisible

Ja hem acabat el primer trimestre! Bé, als parcs no fem anar les estadístiques bomberils, espero però que algú de les barcelones (concepte que rescataré) les tingui en compte. El primer que us ensenyo és el mapa de risc d'incendi de l'últim dia de març, en plena Setmana Santa. Res, no s'hi veus res. Que hi ha una punta en color gr... res! Venim de la sequera més rigorós dels últims anys, de temperatures extremes perllongades des d'alguns estius enrere i tot i això, quatre dies mal comptats de pluja ja han posat el mapa de risc d'incendis a zero. Evidentment si no plou durant l'abril i fa sol cada dia, tot canviarà, però a dia d'avui, el mapa de la por i l'esperpent ha desaparegut (ho sé, és temporal). Però les dades ens donen això.

Per tant, qui pretenia parlar de Campanya Forestal. avui no ho pot fer. És que no hi ha gairebé cremes de pagesos, que tenen tota la brossa molla. Que aquesta és una altra. Quants cops anem a apagar bancals, racons de poda i altres de merda vària i són plens de plàstics, algun neumàtic i residus varis? És d'aquelles coses que no entenc. Tots sabem que no ho poden fer, però mai ningú (o gairebé ningú) fa avisar als Mossos o als Agents Rurals per a que facin la perceptiva recepta. No, a can bombers no tenim aquest costum, que segur acabaria amb la tonteria primaveral de pagesos fent cremes quan no toca i els nostres camions buscant columnes de fum fins trobar aquell punt concret que "l'alertant" des del seu vehicle ha vist mentre anava de cap de setmana.

Si seguim amb l'estadística, veurem, com ja vaig dir fa poques setmanes, que Bombers canvia els camions cada 20 anys. Així que tots aquells que vàreu entrar abans de l'oposició de 2009 difícilment tornareu a veure camions nous. Dels Comets i els Egipci als Atego. I 20 anys després l'era dels Scania. Des de fa un parell de setmanes podem veure al pati posterior del parc de Lleida un grapat de camions nous de trinca. BUP, BUL i BNP. La veritat és que fan molt de goig. Si. Per una vegada que compren camions, se'ls han gastat. Igual que van fer els del tripartit amb els Atego. Recordo que veníem de la foscor als parcs i dels Comet atrotinats i que les retallades a bombers sempre han vingut de part dels mateixos. En aquell moment també n'hi havia hagut. Per cert, abans de tenir tota la flota de Toyotas i Caddys, teníem els Pathfinder (que substituïen els també vintanyerus R4 i Patrols). El que deia, de 20 en 20. Clar, ara que hem fet 40 anys de Bombers, tocava renovar la flota. No és cap mèrit. Que ningú es posi la medalla de canviar la flota, perquè fa 20 anys ja es va fer.

A Lleida, després d'unes setmanes estressants amb la nova autoescala, ja la tenim en marxa. No sense dificultat i només traient-li el 20% del seu rendiment. No hi ha guàrdia que se'ns bloquegi. Sempre acabem trobant que hi ha alguna maniobra que hem fet malament. Que no hem recollit bé les potes, la cistella o que no recordo com canviar el color del semàfor per a poder tornar a maniobrar. Seguim amb la "L". Esperem que la mare de tots els serveis vingui quan ja ho tinguem una mica més perfilat. Que ningú es pensi que critico el canvi de vehicle/màquina. Ans al contrari. És molt millor que la nostra entranyable Metz. Espero que a Tàrrega la gaudeixin tant com l'hem gaudit nosaltres. Però aquest canvi, que potser hauria d'haver vingut pautat i gradual, s'ha fet de la pitjor manera possible. Aquí teniu això, i la setmana que ve ha de ser operatiu, perquè hi ha no sé quantes autoescales a Catalunya que no funcionen. I apa, tots a córrer.

De pas, aprofitant la compra d'aquest grapat de camions, s'incorpora nou material operatiu. Puntals d'estabilització de càrregues, coixins capaços d'aixecar un tràiler (cada coixí), equips d'excarceració, eines de tota mena a bateria, focus LED i el que encara no haurem vist. Tot un canvi i renovació, que com ja he dit, després de 20 anys, ja tocava.

El que no canvia és l'antiguitat dels qui estem en alguns parcs. Al torn, aprofitant cada cop que canvia la roda dels de pràctiques, a la presentació del personal del torn, fem una presentació individual de cadascú. Els més joves, són del 2000, tots els del torn portem més de 20 anys a la casa i n'hem vist de tots colors. Misèries, comandaments mediocres, caps de parc pitjors que els comandaments mediocres... cada guàrdia és una festa de totes les anècdotes que portem viscudes cadascú a la casa. Avui però hi ha una petita diferència. Tot i haver millorat amb escreix el nivell i implicació dels comandament, se'ls esgota amb la paperassa i la gestió de la guàrdia. I el pitjor. No serveix per a res. Cada dia comptem el nombre d'ampolles d'aire i d'espatlleres, però cada dia hi ha les mateixes. Cada dia revisem el nombre d'extintors i TOTS segueixen igual de caducats que a principis d'any. Ara anotem directament a l'aplicatiu les incidències dels vehicles, però segueix sent decisió d'algú en un despatx, quina ha de tenir resposta imminent i quina es queda a l'oblit. Per cert, a Lleida se'ns va espatllar (novament) la caldera de la calefacció, i ja portem un grapat de reparacions procedents de mals manteniments. Els urinaris (que s'han espatllat mil cops) tornen a fer pudor i abans que arribi l'estiu tornaran a tapar-se. Apa, a fer forat a la paret novament.

 
I clar, la misèria s'encomana. Quan s'espatlla alguna cosa, mentre està sencera (encara que no funcioni) la portem al camió. Mai se sap, que no sigui perquè no ho portem. Igual que els camions, millor un ferro vell que res, millor una caixa buida que res, millor un Lukas de 30 anys que res, millor una llanterna amb només una bombeta (l'altra és fosa), llances que no tanquen, que gotegen, ... i així moltes coses.

Doncs això, mantenim els ATEGO mentre tinguin rodes. Que com a mínim es veurà un camió vermell a la carretera. Una altra cosa és que només transporti aire als armaris. O que bonics són tants parcs de bombers a gairebé totes de ciutats de Catalunya. Estan vells, desfasats o sense ningú (com molts parcs de bombers voluntaris). Però a que queda bé el mapa de parcs?