dilluns, 29 de gener del 2024

Camions i el joc del telefonillo

Crec que en alguna altra ocasió ja havia parlat de camions de bombers. Segurament. Però aquest any sembla que ens arriben unitats noves. I alhora altres se'ns en van. Durant 2023 ens varen ensenyar la punteta, van portar el que seria la nova autoescala de Lleida i ens van fer la formació. Vaja, temps perdut. Perquè d'això ja fa gairebé un any. I un bitxo com aquest no pots "recuperar-lo" un any després sense fer un repàs del 100%. La sensació és d'enganyifa. En algun lloc deu estar aparcat.

Les últimes setmanes hi ha alguns BUP, BUL i Furgons aparcats per l'ISPC i Calaf. També deu formar part de l'exhibicionisme habitual de la casa. Els formadors hi estan fent la seva formació. Com sempre jugarem al "telefonillo". Aquell joc per a fer riure de quan érem petits. Jo et deia una cosa a l'orella, que tu li deies a l'orella del company i així successivament fins a que l'últim explicava el que havia acabat entenent. Ho recordeu, oi? Doncs això és el que fem aquí. El carrosser comença la cadena fins que arriba a l'últim bomber. Es perd tota aquella informació important i només queda allò que al formador li ha semblat simpàtic o que hi pot posar una mica de salsa. Alguns hi hauran participat en la construcció. Ja sabeu el que n'opino. Implicar a altres serveix per a fer emmudir algunes crítiques. Com podran criticar un camió en el que han participat del seu disseny? Doncs això. Quan un formador ens digui, aquest armari el van canviar perquè jo els hi vaig dir en una visita o que aquí hi anava un equip d'aire i ara un puntal perquè algú els hi va dir... estarem jugant al "telefonillo" i perdent l'essència de la formació.

De fet, des que estic a Bombers (1991), he vist camions de tota mena. El primer i més robust era el PEGASO COMET. Una genialitat tecnològica de 1960. Aquí el 2000 encara el teníem més que operatiu. Quants camions més ens duraran 40 anys? També hi havia el model que portava motor EUROPA, una mica més modern, amb un canvi força més complicat i alguns cavalls de potencia més. Havent-los conduit, ara no hi ha "monstre" que se'ns resisteixi. També hi havia l'antiga autoescala MAGIRUS. Una meravella. No hi ha museu amb cara i ulls que no en tingui un. El de Lleida funciona al 100%, tant vehicle com escala extensible. El podeu veure al Roda-Roda, a la cavalcada de Reis i en alguns actes especial de la ciutat en que hi participa l'Agrupació de Bombers. Puntualment hi ha hagut algun altre vehicle Magirus en el format BUP. Algun ajuntament o Diputació s'hi havia gastat els diners. Però jo ja no els he conegut en funcionament.

Després la modernitat i la necessitat d'ampliar el ventall de vehicles ens va portar al famós EGIPCI (també de la Pegaso). Aquest sempre havia estat un vehicle raro. Els veiem al Dakar del Thierry Sabine ple de pales i kits pel desert. Igual que aquí, que anava muntanya amunt. Un cop el vaig fer pujar pel tallafocs de l'Espluga de Francolí fins les crestes de la Pena. Tots érem força conscients que sense roda bessona era tot un perill anar per les carreteres i camins. Però mai ningú va tenir consciència que no es podia córrer (no passava de 80-90). Com tampoc érem conscients que el COMET no portava ni cinturons ni reposa caps. Ni tampoc que carretera avall i traient la marxa arribava a 120km/h. Vaja, estem vius per moltes raons, però no perquè tinguéssim consciència de les animalades que havíem arribat a fer.

En aquella època, alguns parcs amb sort, havien rebut els primers MERCEDES, els 1222. Una meravella. La palanca de canvi anava tant fina com un cotxe normal (a l'Egipci era tota una odissea fer entrar la 3ª, sovint anaves directament a la 4ª). El 1222 era com el camió que tothom volia i que no deixaven utilitzar. Sempre havies d'anar amb l'Egipci. No el podies portar a foc forestal, sempre era l'altre. Una mica com amb el coi d'SCANIA. Si tens un ATEGO no agafis el bo, no sigui que arribis aviat o vagis segur. En aquesta casa els caps de parc i altres amb més barres i estrelles sempre han prioritzat l'estalvi. L'estalvi en seguretat i confort dels seus bombers. I apa, tots cap a foc forestal amb els Egipcis i ara amb els ATEGO de 20 anys. Els SCANIA? Són BRP però com porten de tot (massa) s'han de quedar al parc a fer pols.

De cop varen treure els Comet, Egipcis i 1222. Tots substituïts per l'indestructible ATEGO. Aquesta època si que va ser bona. Semblava que per fi havíem trobat el camió per anar a incendi forestal. Malauradament havíem patit un parell d'accidents mortals amb els Egipcis. Avui encara tenim aquests indestructibles. Si passeu per l'ISPC en veureu una dotzena aparcats al pati de bombers. Sembla que finalment les Regions no caldrà que cedeixin el millor de cada parc (to irònic) per als alumnes del Bàsic. L'ISPC ja s'ha encarregat de tenir les toies pertinents per a la demostració del que es trobaran als parcs. També els parcs s'han nodrit d'algun ATEGO recuperat com a vehicle forestal o per segona sortida mentre no arriben els nous BUP. Allí estan, parats a la cotxera com a últim recurs. Sembla el final agònic que van tenir molts Comet. Tots aquests els han re-enumerat amb un X.00.3X. Fins i tot amb això hem de ser cutres.

Pel mig hi ha una tongada puntual de RENAULT. Han passat sense pena ni gloria. La cabina pel que diuen era molt petita i havien donat força problemes. No sé. No recordo haver-lo conduit.

Del carrossat de l'SCANIA no cal que us digui què en penso. Ja ho he escrit massa. I el pobre fabricant de camions no en té cap culpa. De fet, també s'ha elegit SCANIA per als nous furgons i BUP. I segons em dius, RENAULT son els BUL i BNP. A veure la nova tongada de Renault com surt. Scania ens està donant molt bon resultat. Altra cosa és el desgast, el de Lleida ja comença donar primers problemes. De fet, va ser el 3r en ser lliurat i ja porta força tralla. Aviat s'hauria d'intercanviar amb algun parc de menys serveis.

Així que tranquils. Les properes setmanes començarem a jugar al "telefonillo". A veure qui la diu més grossa. Que si aquest botó no recordo per a què serveix, que si la tracció la posaré a l'entrar al camí i no quan plogui, que si el diferencial per aquí o per allà. Després ens ho explicarà un altre i ens aconsellarà just al revés. Vaja, com sempre.

Però no patiu. Si seguim l'estadística amb la renovació de vehicles de la casa, aquesta serà l'última renovació de vehicles que veurem totes les promocions d'abans el 2009. Cada 15 o més anys es canvia un camió de bombers. I els que els han comprat avui ja no compraran els següents. L'estadística és el que diu, són números tant reals com realistes. Així que gaudim dels camions siguin bons o no. Pel 70% de la plantilla (i també pel pobrebomber) seran els últims camions que estrenarem.

3 comentaris:

Anònim ha dit...

Alfons, els nous BUL i BNP són Renault. Els BUP són Scania. D'Iveco no n'hem comprat cap ;-)

Alfons Tormo Vilà ha dit...

Ho modifico. Gràcies

Anònim ha dit...

Quina sort poder estrenar vehicles amb cara i ulls
Et covido a visitar-nos i treure tu mateix les conclusions
Vehicles que fan de comodi i els tens sense equipamemt corresponent sempre la meteixa historia.

En fi es lo que hi ha