dilluns, 29 de març del 2021

L'Edat del Liti

Després de l'Edat del Bronze i de l'Edat del Ferro han passat molts anys, batalles i altres períodes històrics. A la nostra societat hi tenen molta importància les dates. El Renaixement marca un punt històric de modernització i coneixement d'Occident. A Bombers aquest punt històric el tenim a Horta de Sant Joan, ja que a nivell d'incendi forestal hi ha un abans i un després.

A partir d'aquí el GRAF, que ja existia, va prenent més importància, i està cada cop més tecnificada amb un augment molt important en el seu fons de coneixement. Això, junt amb la consciència de que cal fer les coses bé, permet un impuls extraordinari en aquest àmbit. Però no n'hi ha prou.

Després de la Pre-història tenim Babilònia, els Egipcis, els Grecs i els Romans. I anem fent civilitzacions fins a l'actual. A Can Bombers tenim els Comets, els Egipcis, els ATEGO i ara començarà l'era dels Scania. Que ja veurem. És una pàgina de la nostra història que cal començar a escriure. I tenim molts anys per parlar-ne. El període dels MB1222 també hi és, però coincideix amb el temps amb el dels Egipcis i queden tapats. Són però el primer indici al salt qualitatiu dels ATEGO.

Però avui ja no només hem de parlar de camions. Hem de parlar d'altres coses. El salt qualitatiu que varen aportar els Concursos d'Excarceració. La generalització dels detectors de gasos (abans anomenats explosímetres) amb fins a 4 cèl·lules de detecció. També la generalització de les càmeres tèrmiques, que segueixen sent un equipament infrautilitzat. Haurien de ser utilitzades a TOTS els incendis elèctrics! perquè si una cosa capten és la temperatura i un born mal connectat dóna temperatura.

I com que parlem de temperatura, ara ve la raó per la qual estem entrant de ple a l'Edat del Liti. Vehicles elèctrics com cotxes urbans i no tant urbans, els Tesla, els patinets que ens atropellen per les voreres, els hoverboard, les e-bikes i les motos elèctriques són ja una realitat als nostres carrers. I com qualsevol dispositiu donen els seus problemes. Uns per la manca de regulació a la circulació, al manteniment, a la càrrega i també a les característiques d'alguns dels seus components.

No és estrany doncs, que avui una de les causes cada cop més freqüent dels incendis urbans, sigui els equips elèctrics i electrònics que en el període de càrrega han explotat o s'han encès. Són moltes ja les fotos que rebem als grups, de companys i també del servei, principalment de patinets com a causa probable d'incendis a les llars. I rebem també vídeos d'incendis a vehicles elèctrics. De moment amb els patinets, com que son aparells petits, no se'ns fa excessivament dificultosa la seva extinció, que va molt lligada a apagar el foc de la galeria, rebedor o habitació plena de "trastos" on es solen carregar aquests aparells.

Una de les coses que podem deduir, és que les bateries donen problemes si no les tractem amb cura. Tenim mòbils i ordinadors portàtils, que s'escalfen de forma diferent. Els ordinadors els carreguem un cop per setmana, els utilitzem amb molta menys freqüència que els mòbils. i un ordinador difícilment et cau al terra. Però si el mòbil. Per sort, molts d'ells els canviem primer per la pantalla i no deixem que arribin a un deteriorament greu de l'estructura interna de la bateria. Però això si passa amb els patinets.

Els patinets estan constantment amunt i avall, per les voreres rugoses o baixant-les d'un salt. Les seves bateries les carreguem contínuament, ja que a més porten llum davant i darrera. Sovint ho fem al primer endoll que ens assembla. Quan hauríem de carregar-los als endolls de "força", als més potents, on tenim la rentadora o el rentavaixelles. Aquests tenen cablejats més gruixuts i permeten un amperatge de treball més gran. Tot i així, al final és una suma de factors. L'estat de la bateria, del carregador i la capacitat de l'endoll on el posem. OBLIDEM-NOS de les regletes d'endolls! Són com el càncer dels habitatges del segle XXI. A quants incendis per culpa de la regleta haurem anat? Massa!

Però com us deia, en cas d'incendi la majoria dels patinets, amb l'aigua d'apagar el menjador, el sofà i tots els mobles, és suficient. Però no així amb les motos ni amb els cotxes. Les motos i e-bikes, per sort, tenen bateries fàcilment desmuntables, que un cop extretes es facilita molt l'acabament de la reacció interna. En el fons és una bateria que si no treus els borns es manté comunicada i per tant la reacció química segueix. Cal tallar doncs el camí dels electrons. Sovint l'escalfor acaba trencant l'estructura de protecció de la mateixa bateria. Passant de ser un incendi elèctric a un incendi de metalls.

El principal component d'aquestes bateries és el Liti, un metall al que no és gens recomanat tirar-li aigua. Perquè té reaccions exotèrmiques en les que desprèn Hidrogen, el qual empitjora el problema. Així que els incendis als vehicles elèctrics amb cert volum, com són cotxes, camions i autobusos haurem de buscar alternatives a només extingir amb aigua. Les bateries no s'apaguen amb aigua. I això és la regla número 1 de l'Edat del Liti. En seguirem parlant, perquè estem només a l'inici d'aquest període tant interessant. El Liti ens farà canviar conceptes de l'extinció, ens modernitzarem i sobretot, pensarem en com ens pot ajudar la ciència.