dilluns, 28 de gener de 2019

Promeses i realitats

Les guàrdies passen, els serveis van sortint i nosaltres seguim amb una ma davant i una darrera. Hi ha dies que sembla que la situació millora, ja que per exemple des de fa algunes setmanes ets pots canviar les botes de pell (les d'intervenció) amb talles normals. En una setmana m'ha arribat una T41 de bota. Fa 15 dies també vaig demanar uns pantalons talla L i també han arribat en poc més d'una setmana... quan per exemple quan a l'abril de l'any passat vaig necessitar una pantalons no hi havia talles "normals" i vaig haver de quedar-me una XL que vaig fer arreglar per una modista (és que m'anava molt gran). Per tant sembla com si alguna cosa hagi millorat dins les licitacions i compres.
Però també cal dir les misèries!. Des d'aquest any les ITV dels vehicles de la zona de Lleida les passem al centre de Borges Blanques. No sé si es perquè allí és més fàcil programar, perquè passen millor (son més tolerants) o no sé quina altra raó més hi pot haver. Però havent ITV a Lleida, no entenc perquè cal anar a una altra comarca. I clar, després et trobes que un vehicle amb un cinturó de seguretat que no funciona (de la part de darrera) i els llums que estan regulats massa baix passen la inspecció. I clar, llavors els tècnics tenen l'excusa per mantenir-los d'alta doncs han passat la ITV. I això tècnicament és així, però en realitat les anomalies hi són, i els que ens posem en risc perquè els llums no il·lumines i els cinturons no son operatius som nosaltres, no ells. Potser el que caldria és fer una denúncia definitivament a Inspecció de Treball per a que comprovi i ordeni fer les reparacions i modificacions corresponents.
No, no és cap exageració. El cinturó espatllat del 3.19.48, un vehicle que surt a gairebé tots els serveis urbans de Lleida, porta més de dos anys i mig així. Se l'ha posat en múltiples ocasions al programa d'incidències, però no hi ha hagut manera d'arreglar-lo, i evidentment ja ha passat per un mínim de 3 ITV des de que nosaltres ho detectéssim.
Així és molt complicat conscienciar als companys que cal posar-se el cinturó per anar als serveis. Que cal NO POSAR-SE el casc fins que no s'ha aturat el vehicle, perquè amb el casc el cap pesa molt més, i en cas de frenada la fuetada cervical és molt més important. Actualment els pilots de carreres i rallys porten una mena de corsé al coll que uneix el casc al tronc, precisament per evitar aquest efecte.

A bombers tenim moltes mancances a nivell de roba, d'infraestructura de parcs, als vehicles. Si li sumem que quan venen a fer inspeccions tècniques reglamentàries es baixa el nivell precisament per evitar "tancar" edificis de bombers o que aparentment no s'estigui incomplint cap mesura de seguretat, és pràcticament impossible que els treballadors prenguem consciència que les coses han d'estar be. Si a casa meva vull, i ho tinc, tenir-ho tot en condicions, perquè a la meva feina de bomber (que és l'administració) no puc tenir un lloc de treball en condicions?
Fa algunes setmanes vaig entrar a la torre de pràctiques del parc. Normalment està tancada (bé, si ningú s'ha deixat la porta oberta, que de vegades passa). I vas pujant per dins i et comença a agafar mal rollo. Per començar les baranes estan subjectes amb prou feines, la distància entre barres és ampla (desconec si hi ha alguna mesura màxima), però sembla lògic que és millor que les barres siguin verticals a horitzontals. Hi ha rajoles desfermades, amb les que pots ensopegar mentre puges o baixes les escales... i el problema és que si això ho fas vestit d'intervenció, amb botes, proteccions, casc, equip d'aire, etc (més de 20kg afegits) la possibilitat d'ensopegar o de moure's amb dificultat augmenta, així que el perill s'incrementa.
No, quan els bombers ens queixem que cal millorar tota la infraestructura de bombers, no és cap exageració. Tenim parcs que cauen a terra (Tarragona, Reus, etc), altres que estan mal construïts (Cambrils), altres que necessiten posar-se al dia (Balaguer, Solsona,...), altres que tenen "malalties" com son sostres amb "Uralita" i que cal substituir de forma expressa i alhora amb molta precaució per la seva alta toxicitat (cancerigen), i així un grapar de coses és.

Quan els bombers ens queixem ho fem amb raó. Que ens prometin projectes, obres i canvis no ens serveix. Portem molts anys esperant, i el que realment ens fa falta és que els canvis s'executin i que s'acabin. Mentre això no passi seguirem queixant-nos.
Que es licitin 90 vehicles no és suficient, que es publiqui l'oposició a 250 nous bombers no és suficient, que es licitin algunes obres i reformes no és suficient. Volem els camions, volem els 1000 companys que són MOLT necessaris, volem tots els parcs en condicions tècniques i d'habitabilitat, i ho seguirem dient fins que tot això sigui una realitat.

1 comentari:

damian ha dit...

Molt bona entrada. En un propera entrada estaria be que comentesis que els bbvv tambe estem en la mateixa situacio i que son 2 batalles conjuntes que van agafades de la ma.
No falten nomes 1000 companys.
Falten 1000 companys bbpp i altres 1000 (si no son mes) companys bbvv.
bbpp i bbvv tots junts som mes forts

Vols rebre els articles per correu? apunta't!