dilluns, 20 d’agost del 2018

Remodelant el Cos de Bombers


Posats a fer estiu, em sembla que no hi ha res millor que començar a divagar sobre si el model funciona o no funciona, si volem camions o volem drons, si volem parcs o si volem grups especialitzats... perquè sobre una taula, amb un cafè o unes galetes acompanyant el te és molt fàcil. D'això se'n diu, digo-digo. 

Últimament sembla que s'ha posat de moda dir que Can Bombers està en crisi, que el model és caduc i que cal canviar coses. De vegades sembla com si algú hagués obert la carpeta de posts d'unpobrebomber i comencés a dir les mateixes coses però des d'un faristol o en una entrevista del diari o de la ràdio sobre el futur de Can Bombers. 

I clar, moltes coses de les que últimament escoltem i llegim ja les sabíem. Evidentment cal plantejar-se si hi ha llocs on cal augmentar el rati de bombers (la demografia canvia), les activitats industrials també (ara hi ha cinemes als exteriors de les ciutats, naus comercials plenes de gent els divendres i dissabtes durant tot l'any), seguim amb zones turístiques de temporada (Salou, que mai ha tingut parc de bombers), o el Delta de l'Ebre amb tota una gran extensió i plena de gent i activitats en que fer-hi arribar personal de bombers és complicat. 

Si parlem de la muntanya també parlem de temporalitat. L'estiu omple les muntanyes de caminadors, grimpadors i excursionistes varis, i l'helicòpter fa una feina incansable de rescat de petits accidents i també d'alguns més greus. Però també omple les carreteres de transit, i les poblacions d'habitants. Igual que a l'hivern. Llavors... perquè la gent del Pirineu se la considera “menor” pel fet de ser menys? No, la gent del Pirineu ni del Pre-Pirineu no son menys. Al Pirineu hi ha activitat de Desembre a Abril i de Juliol a Agost. O és que no heu provat de llogar habitació d'hotel o un apartament en aquestes dates? 

Sembla que pel fet que hi hagi pocs habitants els ratis de serveis bomberils hagin de ser menors, i no hauria de ser així. Perquè si hi ha pocs serveis (actualment no fem feines de prevenció enlloc) hi ha d'haver pocs parcs de bombers i menys encara de professionals? Que no son igual d'importants els accidents al Pirineu o els incendis d'habitatge que a les grans ciutats o al cinturó industrial de Barcelona?

Sembla com si el fet de tenir gent d'emergències en un lloc amb pocs habitants (però si visitats per gent activa en muntanya, esquí, senderisme) pugui ser excusa per a que hi pugui haver un pitjor temps de resposta, o que aquesta s'activi de forma diferent. Últimament he escoltat que perquè no estudiar que els bombers vagin en helicòpter als serveis del Pirineu... I això no es pot fer ja ara? Perquè cal que els bombers de Mollerussa vagin en vehicle si poden anar en helicòpter (que ja hi és) a un servei de fuita d'una cisterna a la Val d'Aran?. No, només si algú ho proposa com a gran novetat i amb l'excusa de no obrir nous parcs en llocs de difícil accés. 
Llavors què passa a la nit? Si puc permetre'm el luxe de tancar parcs, de reduir el personal o qualsevol altra disminució de la resposta inicial, perquè tinc l'excusa d'un grup helitransportat... que passarà a la nit? Deixaré de prestar el servei?, o milloraré la infraestructura només de nit? O com és de nit trauré bombers? I si els traiem al Pirineu, perquè no els traiem a la resta de territori? I el límit, on és? Voleu tancar els parcs de bombers per la nit, i així ens estalviem tenir habitacions als parcs? Vaja, a nivell econòmic segur que resulta. 

Fins ara els helicòpters no volaven de nit. Tot i que poc a poc això anirà canviant. I aquesta és una altra. Els heliports que van obrint estan situats a centres hospitalaris, parcs de bombers i el de Tírvia. I llavors, com volem donar servei de nit al Pirineu amb helicòpter? A la Val d'Aran no s'hi pot entrar de nit, has de posar-te a molta alçada i no és possible... bé, donant la volta per França. I a Tírvia? On pots anar des de l'heliport de Tírvia? Que hi volen muntar un parc de vehicles i material? I que el personal vingui helitransportat des de no se sap on?

Vaja, les teories son moltes, les idees també, però la realitat és una altra. De moment el Model porta 40 anys, això vol dir que cal canviar-lo amb urgència. Però si treballem en xarxa, i això si que funciona... el que cal és adaptar aquesta teranyina a la realitat. Els temps de la 1ª resposta son 20 minuts (i ara penseu en la qualitat heterogènia d'aquesta resposta), i això o es queda igual o es millora. Potser es poden desplaçar parcs, tancar-ne d'altres, però de ben segur el que cal és obrir parcs nous. També fa falta especialització de personal (a parcs o a les Regions) per a poder millorar els serveis als pàrquings, als Riscs Químics, als ensorraments, als edificis especials (Hospitals, escoles, universitats, teatres i cinemes...) i també necessitem millorar tota la informació que tenim a disposició, que actualment és ZERO. 

Als parcs, als ordinadors, a les bases de dades dels bombers (els que actuem) no tenim ni un sol plano dels hospitals, ni dels edificis universitaris, ni dels túnels dels trens o les carreteres... i clar, arribes a un servei i necessites que el personal de manteniment et porti un plànol per a poder planificar i millorar la seguretat dels actuants en el servei. 

I vosaltres com veieu el model?