dilluns, 14 d’octubre del 2013

Sempre hi ha espai per aprendre més coses

Millor dit, mai en sabem prou!

Possiblement sortim de l'escola que ens expliquen que per circular per camins s'ha de posar reductores, el diferencial central i que si pantina alguna roda hem de posar els diferencials de cada eix.
curs de conducció 4x4
Be, suposo que actualment això ho expliquen... però fa 20 anys no l'escola no t'ho explicava, no es feia un mòdul específic de circulació. Això t'ho explicava al parc algun conductor amb experiència. Actualment es fa alguna cosa, però la gran majoria dels que entren a bombers poc ha conduit un camió, i molt menys en condicions de 4x4 per la muntanya. Alguns seran aficionats al 4x4, altres caçadors i d'altres hauran portat un camió de repartiment o un tràiler... però cap d'aquestes condicions s'assembla a la portar un camió de bombers per muntanya per camins estrets i empinats.

Aquest mòdul s'hauria de fer després d'un o dos anys d'estar treballant a la casa (o fer-lo a l'Escola i repetir-lo un parell d'anys després). Es fàcil comprovar si hi ha gent que posa la reductora o el diferencial central, quan circula en un camí anant a buscar un incendi o circulant-hi fent nombrosos viatges d'aigua. Als cotxes "petits" podríem aplicar el mateix criteri.
Els últims anys s'han habilitat formadors en conducció de camions i de 4x4. Si senyor, ho aplaudeixo. Perquè per molt que haguem llegit o practicat pel nostre compte no en sabrem mai suficient i aquesta gent ens il·lustra amb exemples senzills de coses que no son gens rares de trobar per aquests camins de déu.

De fet, avui, estàvem parlant amb els GRAF del poc resultat que han donat els embragatges dels Pathfinders, que possiblement estigui més pensat per ser un vehicle amb aspiracions campestres que realment com a vehicle de muntanya. Llavors ha sortit a la conversa que l'embragatge del seu vehicle s'ha canviat recentment. Aquí jo m'he adonat de la diferència real entre un Pathfinder i un Navara. Aquest últim a més porta ballestes i un embragatge més en consonància amb les aspiracions d'un vehicle que pot transportar una càrrega per camins.
El Navara (imatge) i el Pathfinder (foto superior) son molt diferents, tot i la imatge semblant.
En JMF ha pujat al cotxe i nosaltres l'hem acompanyat. Ens ha fet una molt bona demostració de com cal arrencar aquest cotxe. Sense utilitzar l'accelerador (evitant desgastar l'embragatge). Després ha anat canviant de marxes també sense utilitzar l'accelerador. Ha estat una molt bona lliçó recordatòria. Després, ha anat al monticle del costat de la torre de pràctiques, per posar-lo en una situació més de camí de muntanya. Sense accelerar-lo no ha pogut arrencar en pujada... però hi ha hagut un detall que no té preu. Reductora i 4x4. Perquè? sovint la gent a l'entrar en un camí en el que es preveuen rampes posa el 4x4 però no la reductora, o a l'inrevés... i quin és el problema?
La reductora li dona més força al vehicle, però aparentment disminuint la velocitat, el problema real és que en cas de perdre tracció, en una sola roda, ens quedem tirats. En canvi, si posem el 4x4, si perdem la tracció d'una roda queda compensat per la tracció de l'eix oposat. Però en cas de pujada forta ens quedaríem igualment tirats. Llavors?
El fet de posar la reductora no farà que perdem velocitat al camí... qui va a més de 80km/h per un camí de muntanya? en lloc d'anar en 3ª (marxes normals) anirem amb 5ª (reductora) i serà pràcticament el mateix, i si sumem el 4x4 (o diferencial central) ens evitarem la majoria de problemes que trobem circulant pels camins dels incendis. En tot cas ja hi ha gent que ho fa. Però tots saben per què?.

El que si m'ha quedat clar és que l'accelerador del cotxe (4x4) no cal utilitzar-lo pràcticament mai per arrencar. I pots arrencar el camió en la majoria de situacions límit sense accelerar, simplement deixant anar l'embragatge, esperant que es mogui la palanca del canvi i traient el fre de ma.
moviment de la palanca a l'arrancar, amb el fre de ma posat (MB Atego).

2 comentaris:

Pablo Castro ha dit...

Interesante el repaso, Alfons.

Yo hice la escuela no hace mucho y el truco de mirar la palanca para apreciar el comienzo de transmisión de fuerza no se enseñaba aún.

Aquí sale algún comentario más respecto de situcaiones con barro y otras:
http://www.espaibombers.cat/el-rendimiento-4x4-de-nuestros-vehiculos-t604.html



Mazur ha dit...

Un petit apunt ( o potser dos). En els casos dels Pathfinder i Navara (a l'igual que a la quasi tot els cotxes 4x4), la selecció de reductora implica l'activació de la tracció a les 4 rodes a la vegada, però es pot seleccionar el 4x4 sense possar la reductora. Es a dir, no podem circular en 4x2 amb reductora.
L'altre apunt es sobre l'embargatge d'aquests models. Els models de 2005 fins principis de 2006 tenien uns discos massa tous per l'embragatge que incorporen, per lo que als 50000 km s'habien de substituir (problema resolt a posteriori). La meva Navara es de Març de 2006 i te 123000 km i de moment no dona senyals de fatiga, i he fet molts camins "impossibles" i trialeres a circuits. Ah, i el Pathfinder en bones mans passa per llocs que ningú ho diria ;)