Doncs ja ho tenim aquí. Finalment ha plogut. A uns llocs més que altres, però el que queda clar és que la temporada de bolets ja ha començat oficialment. Si més no, de fotos de bolets les xarxes en van plenes i també n'hi ha a la fruiteria a preu d'or . Així que ja sabem tots que podem anar al bosc a olorar humitat i fongs. I si voleu una aventura XXL, ja sabeu, us perdeu com començaran a fer a partir de... qualsevol moment...
I aquí és on entrem els serveis d'emergència. Vaja, bàsicament Bombers. I dic Bombers, perquè se suposa que son recerques de persones vives en un mitjà ostil. Doncs apa, la responsabilitat, la coordinació i la organització de l'operatiu de la recerca deñ boletaire ja la tenim, de saque, encomanada a casa nostra.
I com us he anat dient les darreres setmanes, últimament anem fent assajos, pràctiques i proves de diferents situacions que ens podem trobar en forma de serveis diversos. Si, el més normal és assajar el SISCOM4. I tot i que una recerca no ho és, si que involucra un nombre important de persones, de registres i de coses a fer. Per això en un operatiu de recerca hauria (😖😏) de sortir el Punt de Trànsit (o Unitat de Comandament Mitjà -UCM-). El qual significa que hi ha un vehicle específic per a comandament i coordinació.
Així que ja tenim on agafar-nos. Aquest vehicle, carregat d'emisores, ordinadors, teléfons i tecnologia d'última generació (entengueu-ho com una ironia) surt a passejar el seu remolc amb cablejat, generador elèctric i tot d'estris per a crear un àrea de serveis en mig de la muntanya. Com també porta endoll, el podem connectar de la xarxa elèctrica de qualsevol punt de llum que ens faciliti l'ajuntament o casa de colònies propera. Així que l'ubiquem en un lloc de fàcil accés i conegut per tothom. I ja tenim una referència per a tot l'operatiu de la recerca.
Ara només falta que funcioni i que tothom tingui clar el seu rol, les funcions i les possibilitats que té. Cosa fàcil perquè ho tenim molt més que assajat (era això, no?). Però com ja us podeu imaginar tot això va per regions. Algunes ho tenen molt mastegat, pràcticament no fallen mai i per tant son un valor segur a qualsevol servei (forestal o de recerca), en altres però, l'excepció és que hi surti la UCM, perquè la realitat és que tenim un vehicle/unitat en la que no s'hi ha cregut mai. I quan no hi creus, no practiques, ni tens la gent suficientment preparada. Això no vol dir que la gent de parc no s'hi impliqui, vol dir que no hi ha un sistema real ni efectiu de cobertura per a fer guardies ni s'hi destinen els recursos humans adients. Altrament dit. Només hi tenim persones dedicades durant la Campanya Forestal. I la resta de l'any?
Doncs la resta de l'any, com ara que venen les recerques dels boletaires, es depèn de la gent que hi ha al parc per a poder-lo fer rodar. I alguns dies hi ha gent habilitada i altres no. Perquè? Perquè no hi ha una roda de cobertures. Simplement hi ha persones habilitades (amb més o menys preparació) que distribuits en torns i parcs diferents poden fer funcionar el vehicle i el seu sistema, però d'una manera molt poc eficient. I que si una jornada no hi ha ningú hablitat/preparat, doncs apa, s'agafa un bomber qualsevol i a portar el vehicle on sigui. I allí ja hi anirà algú amb els coneixements, que se'ls hi suposa, per a fer-lo anar.
Per sort, sembla que a més del bomber habilitat o el no habilitat també hi ha un operador de control. Si més no, així passa a l'estiu i també quan s'activa la UCP que és el camió del CCB. I ja que passa durant l'estiu, se suposa que aquesta tardor també ens trobarem un operador amb nosaltres. A veure. Sembla que poc a poc el "nostre "UCM" entrarà en joc. Tot dependrà del que els alts comandaments de Cerdanyola demanin, vegin o insisteixin en que la nostra ha de ser com la resta de regions d'emergències. O sigui, que quan hi ha un servei important (i una recerca ho és) no només ha de sortir un sergent (ECO) sinó també tota l'estructura de soport que li és necessaria. I no parlem d'una taula i un ordinador. Parlem de tenir un vehicle que fa de punt de referència per a tothom. Tothom en una recerca o un gran servei, ha de saber a quin lloc es porta el "cotarro". I el cotarro es porta a la Unitat de Comandament, sigui Mitjà o sigui Pesat.
Així que, si us perdeu al bosc, els bombers vindrem a salvar-vos. Si és de dia passarà l'helicòpter, si es de nit anirem resseguint camins i pistes fins trobar-vos. Perè per si de cas, no us perdeu. Agafeu un bon mapa, el mòbil carregat i sobretot, aviseu prèviament de la zona on anireu.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada