dilluns, 27 de maig de 2019

Els Bombers del canvi

Sembla, perquè tot està per fer, que la nova direcció està treballant per revertir la situació crítica del Cos de bombers. El més curiós però és que no entenc res de res. Hi ha el mateix pressupost que l'any passat i que l'any anterior, però sembla que ara podem començar a arreglar parcs i comprar camions. Per tant, o es gasten diners que abans no teniem o es gasten diners de forma diferent al que l'antiga direcció havia fet fins ara. I per això, no ho entenc.
Els pressupostos destinats a bombers són els mateixos i ara podem comprar 92 camions i ara comencen obres de reforma... tot poc a poc, però és així. Segurament són curiositats dels números de la conselleria, crèdits i els respectius interessos per pagar obres anteriors, que ja han acabat de pagar, i alguna que altra despesa que han ajustat amb el temps... però clar, en el seu dia ja es va retallar en hores del personal de neteja dels parcs (i així estan de bruts), els manteniments de portes, il·luminàries i fusteria dels parcs també sembla que s'ha millorat respecte al que hi havia anteriorment... o qualsevol dia ens diran que ja no tornen perquè no tenen més pressupost. Però de moment i a compta gotes es va recuperant, una mica aquella infraestructura que es va inaugurar amb tant bombo i platerets.
Ara tindrem 92 camions BRP nous... que fan molta falta. Penseu que fa 10 anys que no es compra un camió, i des de llavors cada any se'n donen uns quants de baixa, perquè han bolcat, tenen una greu avaria o simplement són tant vells que ni per estar al parc serveixen. Però fins a l'estiu del 2020 no arribaran els 8 primers... i arribaran 8 i en 3 mesos arribaran 8 camions més... i 8 cada 3 mesos... així que fins al juny de 2023 no tindrem els 92 camions. Bé, si les dues licitacions són paral·leles llavors els números surten per nadal de 2021... Res, quatre dies comptant des d'avui. Per tant, si cada dia hi ha menys camions i no n'entren fins setembre de 2020... ens queda any i mig de tenir cada dia menys vehicles i més vells.
I amb el personal ens passa exactament el mateix. Ara comencen a l'Escola 125 flamants nous "aspirants a bomber i bombera", els queden alguns mesos de formació a l'aula i als camps de pràctiques, després guàrdies de pràctica on faran 12h o 24 segons s'acabi determinant, i només en alguns parcs de cada regió, els principals, però no són personal exactament operatiu. No poden conduir d'urgència ni entrar els primers en un  incendi ni portar el pes d'un servei de rescat. Sempre van al costat d'un equip de bombers. Evidentment. Però mentre això passi, els dies aniran corrent en contra nostra, alguns bombers es jubilaran, altres s'acolliran irremediablement a la segona activitat perquè els han posat una pròtesi de maluc o una falca entre discs vertebrals (perquè són motiu de segona activitat i lesions molts comuns al Cos). Per tant ens queda un any de ser cada dia uns quants menys als parcs.
I aquest és el panorama que tenim. Els propers mesos (un any aproximadament) seran els pitjors del cos de bombers en molt de temps. Hi haurà menys vehicles i menys personal. Però una cosa també vull deixar clara. Si una cosa ha fet la nova direcció és agafar el problema i buscar remei. Aquesta setmana s'ha signat un conveni laboral que ens ajusta una mica millor les guàrdies que hem de fer i ens maltracta una mica menys (semblava que la culpa de tots els problemes econòmics de la casa fossin cosa nostra). S'ha posat la base per comprar vehicles i que opositin 400 nous bombers fins a final d'any (150 ja són a l'escola).  Haurem de seguir patint manca de material, vehicles espatllats i algunes penalitats més, però poc a poc veurem la llum, just després de la Campanya forestal de 2020 s'obrirà la primera bombeta en forma de 8 camions... i una mica abans els primers bombers fent guàrdia complerta als parcs. Això ens dona esperança, però una esperança a llarg termini. Som-hi, endavant.

Vols rebre els articles per correu? apunta't!