No és fàcil escriure alguna cosa nova cada setmana. Més que res perquè ja porto publicats (amb aquest) 421 posts. Ens aquests 421 hi ha de tot, però hi ha molt de tot allò que realment ens falta a Bombers. Avui poso Bombers, perquè és la realitat i ningú em podrà acusar de dir mentida ni anar contra la "casa" que em dona de menjar. El Cos de Bombers de la Generalitat està molt fotut, és una realitat plausible, contrastable. I això és el que porto dient en aquest post des de fa 9 anys i 421 posts.
Avui no pot ser d'una altra manera. Cal tornar a dir una vegada darrera una altra tot allò que ens manca, que falla, que fa que el Cos de Bombers no funcioni com hauria de funcionar. Evidentment els camions surten als serveis, la gent entra de guàrdia, és innegable. Però no hi ha tants camions com hauria d'haver, ni tanta gent, ni amb els equipaments en les condicions més segures ni disposem de la millor tecnologia assolible (assolible, que no la més cara).
Només cal recordar un post de quan el senyor Manel Pardo va agafar les rendes del Cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya: post de 2 de juliol de 2018, per veure que no hi ha hagut cap canvi. En 5 mesos la Conselleria d'Interior es vanagloria que ja ha pogut gastar l'extraordinària quantitat de 5 milions d'Euros per tal d'adequar algunes urgències en els nostres equipaments... Sense comentaris. Al 2018 se n'haurien d'haver gastat de forma addicional al pressupost general de Bombers la xifra de 41,4 milions.
El pitjor de tot no és tenir el Cos de Bombers sota mínims, fent-nos pensar que no hi ha diners, sinó veure a la Memòria del Departament (pressupostos de 2017) que s'han gastat/executat el 94% dels diners pressupostats per aquest període (184 de 195,5M€). Com pot ser que no s'hagi gastat tot el pressupost quan en realitat hi havia més diners per a fer-ho? Com pot ser que tampoc hagin sortit els 41,4M€ del pressupost addicional del Pla d'adequació del Cos?
Només un exemple... a la Memòria de 2017 hi posa que hi ha exactament 2408 bbpp i 2357 bbvv. Per tant uns 4750 bombers:
Partida pressupostària de l’expedient de vestuari i equipaments:
- 1.800 parells de botes forestals i de trekking --> 38% NOMÉS EL 38% de bombers varen poder canviar les botes per foc forestal i muntanya.
- 1.000 parells de botes d’intervenció de cautxú --> 21%
- 800 parells de botes d’intervenció de cuir --> 17% NOMÉS EL 17% de bombers varen poder canviar les botes d'intervenció.
- 1.000 parells de sabates de parc --> 21%
- 500 bosses de transport amb motxilla --> 11%
- 500 cinturons suspensors --> 11%
- 500 cinturons personals --> 11%
- 1.000 folres polars --> 21%
- 2.500 samarretes tècniques --> 53%
- 2.000 camises d’intervenció --> 42% NOMÉS EL 42% de bombers varen poder canviar 1 de les 3 camises.
- 350 sotacascs --> 7%
- 350 equips d’alta visibilitat --> 7%
- 2.000 pantalons d’intervenció --> 42% NOMÉS EL 42% de bombers varen poder canviar 1 dels 3 pantalons.
- 1.500 parells de guants de protecció en incendis forestals --> 32%
- 500 parells de guants d’intervenció --> 11% NOMÉS EL 11% de bombers varen poder canviar els seus guants malmesos.
- 1.077 cascos d’intervenció --> 23%
- 630 cascos lleugers amb ulleres --> 13%
- 350 llanternes frontals --> 7%
I tampoc és exactament així, ja que una part d'aquest equipament va al personal de la campanya forestal que ha entrat nou que l'ha hagut de substituir per envelliment o ús.
I només cal repassar la memòria del departament de 2017 per veure que no es va comprar cap, ni un sol, camió de bombers. Això si, es varen comprar 32 vehicles 4x4 que hores d'ara ja estan descatalogats pel fabricant. Els qui coneixen de mecànica saben perfectament que la tecnologia d'aquests 32 vehicles era obsoleta al dia de la seva compra. Actualment els vehicles 4x4 tenen mecanismes electrònics per a la seva activació i millora de rendiment en condicions de conducció complicada, que és el que fem tot sovint en rescats a la muntanya o en incendis forestals quan busquem camins i recorreguts per llocs amb poc accés. Doncs els nostres últims 32 vehicles 4x4 no són així. Evidentment disposen de reductora i de bloquejos (però això també ho tindria un Terrano del 1990).
Actualment funcionem a remolc de les circumstàncies. El Cos de Bombers de la Generalitat de Catalunya no té ni un sol vehicle híbrid, i això que els nostres vehicles fan un grapat de quilòmetres entre els parcs i Cerdanyola o l'ISPC, o entre Cerdanyola i la DG. Qualsevol de les nostres llars disposa de més il·luminació LED que un parc de bombers. La renovació tecnològica als parcs i a Cerdanyola no existeix. Per cert, actualment el mercat disposa de màquines d'Ozó que permeten la neteja de l'aire a sales, habitatges, interiors de vehicles, etc. Mai he sentit cap proposta de la DG per incorporar una màquina d'aquestes i posar-la periòdicament a les sales on es guarden els nostres equips d'intervenció EPI, fer una neteja periòdica de les espatlleres dels Equips d'aire, o a l'interior dels camions de bombers quan han tornat d'alguns serveis importants (habitatge o indústria) en que han quedat impregnats d'olors i partícules especialment contaminants i cancerígenes tant pel fum, com pels equips d'aire i els nostres vestits en el recorregut de tornada al parc.
Bé, no només ens hem de posar al dia en quant a la compra i renovació de vehicles, roba, equipaments, manteniments, parcs, instal·lacions, etc, sinó que ens falta fer una renovació tecnològica a tot plegat.
Som els bombers del segle XXI amb els equipaments dels 80.
Som els bombers del segle XXI amb els equipaments dels 80.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada