dilluns, 14 de novembre del 2016

El futur dels vehicles de bombers

Feia dies que no treia el tema de vehicles... veieu els camions i 4x4 que tenim en aquest moment als parcs? com els veieu d'aquí a 10 anys? i d'aquí a 20? Us heu plantejat que un camió que es pugui licitar durant l'any que ve i que arribi cap al 2019 potser serà un vehicle desfasat tecnològicament parlant?

Només cal mirar al nostre voltant. Quin tipus de vehicle està començant a mirar la gent en el moment que es planteja canviar el que té? De moment la majoria es planteja un vehicle hibrid, la opció més fàcil. L'opció vehicle 100% elèctric de moment no acaba d'arrelar. Però a nivell vehicle lleuger ja son opcions que poc a poc agafen empenta. Per tant, perquè els vehicles lleugers destinats a mobilització de persones no els podem començar a demanar aquesta opció? No podrien ser el substitut dels models "Ibiza"?
A nivell 4x4 la situació és més complicada. El mercat encara no demanda aquestes prestacions en un elèctric ni un híbrid. Se suposa que per anar muntanya amunt l'augment de consum elèctric li resta temps de treball. Però segur que alguna cosa hi deu haver en un futur poc llunyà. De fet, tampoc és tant ciència ficció, el Toyota Rav4 Hybrid ja existeix (de fa poc i encara és un desconegut).
Això del vehicle elèctric em fa plantejar un punt a tenir en compte. Si som capaços de tenir vehicles per repostar combustible (n'havíem tingut, quan érem rics) perquè a nivell de la USLO no podem tenir un vehicle amb generador elèctric per a fer recàrrega de vehicles als incendis? No tenim Punts de Trànsit, CCBs i altres vehicles "exclusius" per grans serveis? Doncs no és tant descabellat tenir un vehicle (o un contenidor mòbil) amb un generador per recarregar els vehicles als incendis forestals.

I a nivell de camions i vehicles pesats? Com seran els camions bomberils del futur? Si mireu al vostre voltant a nivell de transport de mercaderies no hi ha revolució elèctrica, i la veritat, és difícil que hi sigui. Massa pes. Però què passa amb els autocars? Seran els primers a fer el canvi? No, parlem en present, ja l'estan fent.
Els que sigueu més urbanites, va, els de Barcelona (avui parlaré bé dels de Barcelona) ho teniu clar. Només cal mirar la flota del servei d'autobusos municipal de Barcelona. Hi ha un miler de vehicles, i hi ha totes les possibilitats en combustible. Gasoil, GLP, GNL, elèctrics purs i híbrids. En realitat la meitat de la flota ja és de gas natural. No negaré els interessos comercials de la companyia de gas en fer bandera d'aquest fet, però com a substitut al gasoil sembla una bona opció (parlant a nivell de contaminació per NOx, partícules i altres).
Així que cal esperar que a nivell de camions? Doncs el mateix. Camions duals amb motor gasoil i GNL. És un món totalment en fase de desenvolupament i implantació, però per la vostra informació, ja hi ha un camió de transport de mercaderies que enllaça l'estat espanyol amb Alemanya que funciona amb GNL... així que fixeu-vos els habituals de la A2 que hi circula cada dia.
En resum, els lleugers haurien d'acabar sent elèctrics o híbrids (electrics o de GNL) i els camions híbrids de GNL. Així que en un futur podem afegir a la llista de vehicles "raros" el de Punt de Càrrega Elèctrica (PCE) i el de Càrrega de Gas (PCG). Ànim, que als de la Subdirecció General Tècnica se'ls gira feina... o no, perquè per comprar "monstrus" i "aberracions" sense solta ni volta ja estem be com estem... Les característiques específiques del camió, carrossat i distribució és una feina que no s'ha fet MAI com calia en 35 anys de Bombers.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Aquests dies hem re-incoporat un vehicle elèctric a Bombers de BCN:

http://ajuntament.barcelona.cat/butlletibombers/ca/butlleti/noticia/18/arriba-el-primer-vehicle-100-electric-a-bombers