Fa un grapat d'anys, estant encara a Mollerussa, teniem el no sé si fals mite que a Lleida hi havia una càmera tèrmica i que aquesta no es feia servir. Una vegada veig ser aquí vaig descobrir que la càmera tèrmica sovint sortia del parc, a passejar-la als serveis, dins el cotxe del sergent. I dic això perquè el sergent és el que es queda fora de l'edifici, organitzant i donant informació a Control, que son els pesats que només fan que demanar dades (segurament per ordre d'altre) quan més feina tens. Com que el sergent ja té prou feina amb les seves coses com ha pensar que porta una càmera tèrmica al vehicle?.
Com només n'hi ha una, no es pot posar al camió... a quin? al de dins Lleida, al de fora, al furgó... on? segur que quan la necessites està al camió equivocat!. Per això segons el torn, la gent o jo què sé què, te la pots trobar per la cotxera a peu de l'X-Trail o de camió, fent nosa i al mig del pas per a que la prenguis abans de pujar al vehicle. De fet, encara que l'agaféssim sempre (gairebé a tots els serveis hauria d'anar i utilitzar-se) la realitat és que molt poques vegades la traiem de la caixa.
Mira que la casa és pesada en programar-nos formació (ara obligatòria dins l'horari), doncs MAI he vist un curs de càmera tèrmica. I això que té un grapat de possibilitats! (Puntualitzo, la major dedicació a la RELL permetia fer pràctiques i exercicis a gran escala, entre els quals se n'havia fet algun amb càmera tèrmica).
La funció més evident és per entrar en un local ple de fum on no et veus ni la punta del nas. Però hi ha molts altres usos.
Recordo especialment, fa uns tres anys, un incendi en un magatzem tancat que potser tenia 30 camions aparcats a l'interior. N'hi cremaven tres o quatre. Hi havia molta temperatura i molt fum, tant espès que no veies a un pam amb la llanterna. Doncs va ser entrar amb la càmera tèrmica i veure el perfil d'un grapat de camions, el resplendor de les flames i el moviment convectiu d'aire (provocat per la temperatura). Va ser una imatge que guardaré sempre al meu record. Passar de la negra nit a veure la totalitat del local, d'uns 2000 m2 amb tot el seu contingut. Sense la càmera haguéssim estat molta estona a les palpentes, avançant molt lentament entre vehicles fins trobar als que realment cremaven.
El seu funcionament bàsic és per coloració (encara que sigui a blanc i negre) de la temperatura. I això ens permet utilitzar-la en multitud de serveis.
A incendis d'interior. És el serveis tipus que tots tenim en ment. A més de permetre veure en la foscor, ens permet visualitzar des de lluny el foc i els elements amb alta (i també baixa) temperatura.
Però també ens pot servir per supervisió de les tasques d'extinció. Per veure des d'uns metres de distància al binomi d'atac i fer seguiment de per on li passa la calor, o si el ventall d'aigua li és efectiu, si...
Als incendis de cotxes. Aquí ja és menys habitual. Però tots sabem que quan ja no hi ha flames durant molta estona sempre hi ha zones del cotxe que queden més calentes. Permet comprovar com les suspensions, la part baixa del motor o una part concreta de l'interior del vehicle està encara molt més escalfada que la resta. Si l'utilitzem avancem molta feina.
A fuites de gas. Aquest és un clar exemple d'un ús que hauriem de treballar. Un gas pel simple fet de sortir d'una canonada a pressió es refreda. Si ho mirem amb la càmera podríem comprovar la seva dispersió, força de sortida, i si es tracta d'un porus (caldria fer la comprovació) segurament es podria trobar amb relativa facilitat.
També ens serveix per la detecció de problemes elèctrics. Qualsevol terminal que dóna mal contacte a més de fer soroll (no sempre) s'escalfa. Aquesta és una aplicació que utilitzen algunes enginyeries i empreses de manteniment elèctric per trobar males connexions i que comporten risc d'incendi. En tot cas segurament utilitzen càmeres de millor resolució que les nostres, però la del servei ja ens permet fer una suficient comprovació de per on venen els problemes en un quadre elèctric.
També és factible la seva utilització en recerques nocturnes. O no es pot veure un perfil de persona a la foscor?. No es podrà utilitzar a zones amb molt matoll, però no hauriem de descartar que un escombrat de la zona ni que fos des del cotxe.
Per últim, a qualsevol dels serveis que es realitzen en la foscor sense possibilitat de tenir llum (túnels de serveis, clavegueres, i també a túnels de gran envergadura -tren i carretera). Perquè la llanterna té un abast limitat, però la tèrmica ens dona força definició de tot el voltant i també en profunditat.
Avui, a diferència dels dos últims posts, no volia tampoc trencar-vos gaire els esquemes. Simplement que a vegades tenim eines que els hi veiem possibilitats i no sempre pots fer que la resta de gent s'ho miri amb els mateixos ulls.
3 comentaris:
molt interesant lo de utilitzar-la en fugues de gas i en problemes electrics! és una eina que tenim i por donar més rendiment!
Bona nit,
En primer lloc, molt interessant l'article, i el blog en general el qual segueixo des de quasi el primer article o el primer. Llegits, tots.
La meva opinió, fent una relació directe entre dues variables (tipologia de servei i tipus de vehicle que hi va o deu anar-hi) crec que el més adient és que la camara termica vagi incorporada als 48 (BUL). És el vehicle que surt a tots o quasi tots (però si el que més) els serveis que has descrit on es pot utilitzar. Només en el cas de les recerces, on la sortida no és igual de ràpida que si fos foc habitatge, l igual que et prepares una mica de menjar, roba per si fa fred, mapes, pujes l'equip al 90..etc, doncs no està de més agafar la camara del 48 i ficar-la al 90 amb la resta coses.
Per altra banda, en unes jornades de bombers juvenils a França, ens van ensenyar uns vehicles nous que portaven les cameres termiques incorporades i les portaven en una mena de capsa al davant del camió (sota els parabrises) perquè així als tunels ho monitorejaven desde el camio pero despres podien treure-la per qualsevol servei. ..Et passo la foto per Twitter!
Salut
Gràcies per l'aportació Jose
Publica un comentari a l'entrada