La pregunta és una mena de repte. Algú dels que esteu llegint aquest post s'oferiria per col·laborar en el transport d'un pacient amb Ebola? Guardeu la resposta, que al final us la tornaré a formular. Haureu modificat la vostra resposta?
Be, potser primer hauriem de veure què comporta l'Ebola per la gent que està al voltant d'un pacient d'aquesta malaltia (pràcticament mortal).
En primer lloc, independentment en si és molt o poc contagiosa, el problema que hi ha és que si et contagies solament sobreviu 1 de cada 10 malalts. Això fa que sigui molt perillós. És un dels dos factors de la formula del risc. RISC = probabilitat x conseqüència. La conseqüència és un valor molt penalitzat, per tant per contrarestar-lo hauriem de baixar molt la probabilitat.
Ja coneixem que les conseqüències son fatals. Però què li passa al pacient? perquè ens podem contagiar i com?
Simptomàticament ens trobem amb una fase inicial de febre, dolors musculars, d'articulacions i cefalees...
posteriorment hi ha la fase on apareixen erupcions (sanguinolentes) per tot el cos i sagnat per ambdós extrems del tub digestiu (boca i anus), també vòmits i diarrees que contenen sang. L'evolució acostuma a ser a pitjor i es produeix la mort per xoc hipovolèmic.
Així doncs, la probabilitat la disminuirem si evitem el contagi, i caldrà seguir una sèrie de mesures:
El contagi, pel que ens diuen és per contacte directe amb els líquids segregats pel pacient. Per tant cal evitar tot contacte amb la sang, orina, vòmits, secrecions, femtes... i això com es fa? ens posem dins d'una bombolla de plàstic? Doncs més o menys seria això.
La teoria envers el contagi per mitjà dels líquids ens diu el següent. Aquesta malaltia es propaga només a través de l'anomenada gota de transmissió (traducció literal de l'americà, no és cap terme mèdic oficial) quan les persones infectades estosseguen o tenen un esternut, alliberen gotes a l'aire que després es podrien aspirar per una altra persona. Per la seva gran grandària, les gotes arriben només uns tres peus (0,9 metres) abans de caure a terra.
Si el contagi fos aeri, llavors les transmissions en l'aire, és a dir petites partícules d'aerosols procedents de la respiració podrien ser inhalades per més persones. Aquestes partícules poden surar en l'aire i recórrer una distància molt més gran que les gotes.
Així doncs, la protecció més efectiva és la de l'aillament del pacient. Però evidentment algú l'ha de tractar, l'han d'alimentar, netejar, etc... i en el cas americà i espanyol se l'ha transportat.
Dr Oliver Johnson a la unitat d'aïllament de Ébola a la capital Freetown. |
En detall sembla que portin com una sobremàscara de plàstic per protegir la mascara de filtre. |
Què hem vist? què podem deduir d'aquestes imatges?
Si mirem bé les imatges anteriors, la gent que tracta els malalts d'Ebola a Àfrica porten ulleres, bates i davantals de plàstic, guants, mascara facial en diferents capes (potser en plàstic).
El transport aeri de repatriació dels pacients (en els americans sabem que ha estat així i se suposa que a l'espanyol també) anaven connectats a un monitor de pressió arterial, amb respiració per màscara d'oxigen i medicació intravenosa de medicaments contra les nàusees i segurament sèrum fisiològic. En el cas americà el vàter era una galleda de plàstic al costat de la llitera. Per tant el que es feia era una atenció de suport al malalt.
Si entrem en més detalls del transport, el americans disposen d'una "Aeromedical Biological Containment System" (Sistema de contenció biològic aeromèdic), és una mena de tenda de campanya gruixuda, de plàstic transparent amb una pressió negativa, subministrament d'aire amb filtre HEPA i dissenyat per mantenir la resta d'habitacle lliure d'infeccions. Va ser construït per al transport dels pacients durant el brot de SARS de 2003, però mai ha estat utilitzada. Aquesta seria la seva primera prova real. I és una de les quatre "ABCS" que hi ha al país, equipada amb tot el necessari per transportar i alhora tractar les persones exposades a virus molt perillosos.
Ara anem a parlar del què hem vist a les imatges emeses per les televisons sobre el transport del pacient espanyol:
Principalment em va sorprendre veure gent molt equipada i d'altra menys, amb funcions que curiosament no seguien el mateix precepte de protecció-risc. La resta de detalls, pel que podem veure en comparació als americans, doncs possiblement no anem tant malament. La càpsula (i desconec aquest tema totalment) sembla una de les que probablement hi ha als hospitals per malalts infecciosos. I no podem pretendre (ho podem somiar) tenir-ne una adaptable a l'interior d'un avió. En tot cas, si que es podria disposar d'una ambulància específica (planificada) per aquest tipus de transport, per a portar pacients infecciosos d'un hospital qualsevol cap a l'hospital de referència de Madrid o en el nostre cas, el Clínic.
Altres detalls son: l'home que obre la porta de l'avió des de l'interior no porta protecció (ni ulleres, ni màscara, ni gorro, etc). Després veiem als de l'exèrcit (sobre el vehicle verd que fa de transportador) que porten vestit taronja (millor que el blanc), mentre que el personal sanitari utilitza el vestit blanc amb ulleres i mascara (no sabem si és el model FFP3 o FFP2 -ambdues aptes per partícules i aerosols-)
Curiós el detall de la motxileta. Observeu també el detall de l'encintat a canells i cara. |
Tot això em fa pensar que no hi havia un criteri únic a l'hora de decidir quin era l'equip de protecció que calia utilitzar. Per la perillositat que hi ha en tot plegat (conseqüència) crec que val la pena disminuir al màxim (dins la lògica) la probabilitat de contagi, per tal de mantenir el RISC en un valor acceptable.
Detall de l'interior de l'avió de l'exèrcit espanyol. Ho podeu comparar amb les imatges dels mitjans americans. |
Imatge del diari Segre de diumenge 10/8/14 Al 112 de Reus, un furgó i un remolc d'atenció a múltiples víctimes |
De vestits de protecció de nivell II (que així anomenem a bombers) n'hi ha. A bombers tenim els taronja i els blancs (imatge inferior), els Mossos tenen els blancs (els que fan investigació), també en disposa l'exèrcit (tot i que aquí no hi ha pràcticament casernes operatives),... a més que al 112 de Reus hi ha un vehicle del 061 que es pot utilitzar per descontaminar gent (segur que porta vestits). També (i ara parlo de bombers) hi ha guants de nitril, les màscares (que son les mateixes que per anar a foc) de pressió positiva, i addicionalment els vestits de nivell III (aptes també per gasos) guardats en els 4 furgons de Risc Químic i a Ascó (crec que també a Mora i potser en algun parc més).
Feu-lo gran per veure les diferents característiques tècniques. |
El problema no és els vestits, en aquest sentit segurament estem molt be. Tenim vestits taronja (de millor protecció que els blancs) a pràcticament tots els camions de bombers, que complementats amb les màscares (connectades a l'ERA) i les botes ens ofereixen molt bona protecció. Això si, és un tipus de servei que és lent i cal planificar-lo molt i molt be.
Ara us torno a formular la pregunta:
Qui de vosaltres s'oferiria per col·laborar en el transport d'un pacient amb Ebola?
Heu modificat la vostra resposta?
Va, deixeu els vostres comentaris. Feu-ho amb respecte i identifiqueu-vos encara que sigui amb un pseudònim, per si algú o jo mateix us contestem.
Algunes de les fonts d'informació han estat les següents:
http://news.nationalgeographic.com/news/2003/04/0409_030409_sars.html
Read more: The Daily Tribune News - Phoenix Air plane returns after transporting Ebola patient (http://www.daily-tribune.com/view/full_story/25545555/article-Phoenix-Air-plane-returns-after-transporting-Ebola-patient?instance=homefirstleft)
Ebola arrives in Europe as battle continues in Africa (http://www.itv.com/news/update/2014-08-07/ebola-arrives-europe-as-fight-continues-in-africa/)
Agraïment:
A l'Iñaki Feliu (Voluntari Creu Roja. Bomber Voluntari GEM i eventual etern al ICS i SEM...) pel seu temps, aquest cap de setmana l'he bombardejat a preguntes i consultes.
I si em permeteu, una broma final:
3 comentaris:
Sobre aquest tema et recomano que llegeixis aquest article. No fa pas gaire gràcia: http://amenfermerianoticias.wordpress.com/2014/08/10/carta-de-un-enfermero-existe-un-riesgo-mayor-que-el-ebola-y-esta-tras-el-cristal/
" a més que al 112 de Reus hi ha un vehicle del 061 que es pot utilitzar per descontaminar gent (segur que porta vestits)".
Bé, això era cert fins fa poc, ja que aquest vehicle si es cert que la meva empresa el va configurar com a furgó d'assistencia i descontaminació NBQ, però des de fa un temps ( un any aproximadament), aquest furgó es "dedica" a l'atenció a multiples víctimes, deixant de banda la funció original NBQ. Una llàstima.
D'altra banda, les nostres ambulàncies no están actualment preparedes per trasportar cap pacient infecciós, ni tenim equips protectors adeqüats. Si disposem de FFP2 i ulleres de protecció, a mes dels guants de nitril, però res mes.
De fet no tenim ni formació ni protocol per atendre i assitir a malalts d'aquest tipus
m'agradaria saber 2 coses sobre l'ebola
com ho podem veure? i l'altre es com podem saber si estem contagiats?
gracies
Publica un comentari a l'entrada