Rarament tenim l'oportunitat de veure fotos amb detall d'accidents o incidents que hem tingut dins el servei. Primer perquè no sempre ens arriba la informació d'aquests i també perquè ens quedem amb el més gros i espectacular, que no sempre és el més important o perillós.
Aquest estiu s'han bolcat 2 camions, per raons diferents i tots n'hem vist les fotos. El primer, pel que m'ha arribat, sembla que en voler esquivar no sé què, la roda del darrera va baixar l'esglaó de la vora la carretera i en conseqüència va bolcar. El segon perquè s'estava comprovant el comportament de les rodes del darrere i al final se'l van fotre per barret.
Aquí us ensenyo unes fotografies d'un equip Lukas que es va trencar setmanes enrere:
Evidentment això ens pot passar a tots. És com els camions que he comentat abans, si forces la situació o no ho tens prou per la mà pots patir un ensurt. I millor que es quedi en ensurt.
Per aquesta i altres raons és important, molt important, anar protegits amb l'EPI corresponent (millor el casc F1 que l'F2), guants, etc. Però de la mateixa manera que ens protegim nosaltres cal protegir a les persones que volem rescatar. Hem de ser conscients que tallar un metall comporta els seus riscos. Primer perquè un cop tallat tindrem un peril més (en una pràctica al parc un company es va tallar tot i portar el vestit d'intervenció complert. Us imagineu si no l'hagués portat?
Doncs per a protegir la víctima mentre fem les nostres maniobres l'hem de tapar. Cobrir-la amb plàstic tou per a que no li caiguin vidres o alguna peça petita que es pugui despendre, però és molt important utilitzar proteccions dures per a "separar-lo" de l'abast de l'eina de tall o separació.
Un imagineu que la fulla del Lukas enlloc de sortir cap a dalt (pel costat del cap del qui el subjectava) hagués anat cap a dins l'habitacle? Doncs aquesta és la raó per la qual cal protegir també a la víctimes d'impactes "durs". No és habitual que es trenquin les fulles de la cisalla (però pot passar i passa). A vegades trenquem vidres o tallem qualsevol part del vehicle pensant que no passarà res... però i si passa?
Detall del muntant amb el suport del cinturó de seguretat |
Un parell de talls al muntant que fracassen en trobar el suport. |
Només cal tenir en compte amb què seria el més probable que passés? I tenir-ho en compte. Per una banda sent curosos en la maniobra. Treure tot allò que ens faci nosa. És important desentapissar els seients per poder veure el lloc exacte on tallaràs la base del respatller. I si es vol tallar un muntant (principalment B o C) també s'ha de treure el plàstic de guarniment. Sota hi ha cables i probablement el suport al cinturó de seguretat, que és una peça molt dura. Si la veiem la podrem evitar i podrem triar el millor lloc per a realitzar el tall. Un sol.
A més de ser curosos amb el treball d'alliberament ho hem de ser en la utilització de les proteccions: Una taula de fusta o de metacrilat curta, a vegades un jaquetó dels vells... que ben posat sobre la víctima evitarem un nou ensurt.
Recordeu a més que la majoria de vehicles tenen aigbag, no només al volant sinó l'acompanyant, de cortina, als laterals dels seients... un grapat. Mireu els següents vídeos. No tenim el protector de volant, tot i que una temporada a Lleida en varem tenir un per provar-lo i semblava força pràctic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada