dilluns, 16 de novembre del 2020

Incompetències digitals

Sembla que poc a poc la tecnologia va arribant a Can Bombers. Bé, és un sembla amb la boca petita. Tal i com us vaig explicar fa algunes setmanes, la utilització de la tecnologia ens és molt útil per trobar boletaires i accidents de muntanya. I els grups de Whatsapp i Telegram poc a poc van entrant en el dia a dia dels serveis. Evidentment són un recurs més, però hi són i s'han de quedar per a utilitzar-los, fins que aparegui alguna eina millor.

Tot i això no som prou conscients de la necessitat de portar el mòbil del servei sempre que sortim amb el camió, encara que sigui a obrir una porta de pis, tallar una branca o treure un gat de sota la reixa d'una claveguera. I és tant senzill com pensar que mentre estàs "salvant el món" tallant una branca, pots acabar a l'altra punta de la ciutat (o en una altra comarca) fent un reten per una possible inundació, buscant un boletaire o canal avall perseguint algú que hi ha caigut. Els serveis en aquest món de les emergències són del tot capritxosos. Surts sense les botes forestals a un incendi d'habitatge i acabes a l'altra punta de Catalunya en un incendi forestal... sense botes de muntanya.

Per tant sempre cal anar amb l'equipament i estar preparat per a qualsevol cosa. El fet de fer guàrdia a Montblanc (on en 5 anys només em vaig haver de posar l'equip d'aire 2 cops) no vol dir que no puguis tenir un incendi d'habitatge, pujar al sostre d'un edifici per un operari malferit o dalt un helicòpter per portar un equip a un incendi de mal accés pels camions. Tots els parcs tenen serveis que surten del seu standard. I cal, a més dels coneixements i el material, portar sempre a sobre el telèfon (que no deixa de ser un ordinador) amb tot l'accés a la informació.

Tenim informació tant senzilla i útil com els mapes de Google, que ens porten a qualsevol adreça per lloc desconegut que sigui (el polígons petroquímics de Tarragona, les residències d'avis d'arreu de Catalunya i també un parc de bombers d'una altra regió on no hi havies estat anteriorment. Però també hi tenim els "bot", que han penjat alguns companys crack, amb les INTs per tipus d'actuació.

El més curiós és la utilització que en fem cadascun de nosaltres. Alguns només volen el mòbil per a que els hi enviïn l'adreça del servei, altres (els pocs que hi tenen accés) hi pengen l'actualització de l'inventari de camins, l'estat de les basses i altres recursos logístics per als incendis forestals. El fet de saber trobar sobre un mapa on estan els vehicles i les emissores sembla que encara no és prou motivador ni per uns ni per altres. La feina que s'estalviarien les sales territorials enviant posicions! Ningú ha estat capaç de promoure l'autosuficiència del bomber amb un telèfon a les mans. Sembla que per l'únic que sigui necessari és per a que "algú" t'hi posi el destí, les instruccions i si pot ser que no et miri la posició (no sigui que descobreixi alguna cosa rara).

Un mòbil a la mà ha de ser una eina i un recurs per ajudar-te a tirar el servei endavant. Hi has de buscar la informació que tu necessites, no la que esperes que algú t'hi enviï. Si et trobes un camió de matèries perilloses, hi hem de saber buscar la informació dels números de perill i de producte, i no haver d'esperar que des d'una sala ens la trobin, entenguin què vol dir i ens la donin amb tota mena de detalls de seguretat per no prendre mal (això si, amb les instruccions que algú que no va als serveis ha de trobar per tu). Per això us parlo sempre de l'autosuficiència. Hem de saber quina informació necessitem, on trobar-la i saber utilitzar els recursos tecnològics que ja tenim.

"Moraleja": Que fàcil és crear tracks del Wikiloc, fer memes al Picart i editar vídeos de la nostra última proesa amb la BTT, però que poc competents ens tornem quan ens fan obrir una aplicació de la casa.

I aquí és on entra la nova intranet de Bombers. Una nova web que de moment només és un rentat de cara. Preparada això si per a poder-se utilitzar sense teclat (amb pantalla tàctil). Llàstima que els ordinadors del servei amb intranet no siguin tàctils. Bé, és només un detall. La resta d'informació ja és pràcticament la que era. Segurament hi ha algun menú una mica més ordenat i organitzat, però la diferència entre regions és abismal. S'hi aprecia perfectament quina utilitza els recursos digitals i quina no. Només cal tocar el botó de cada regió i veure com el blanc predomina sobre la majoria de les pàgines de les regions (algunes no, eh).

Jo m'hi esperava el resum de la reunió del matí de la Sala central, amb la informació rellevant del dia. També la de la meva regió (els recursos humans i de vehicles) que fins no fa tant enviaven al correu i ara ja ni això. Cada matí hem de preguntar qui són els responsables de la guàrdia, on estan els comandaments (perquè a Lleida no en tenim) i esperar el Zoom de les 10 del matí per a la roda de preguntes i no respostes de cada dia.

Doncs això, que ja tenim una nova intranet corporativa que serà tant útil com els telèfons del servei. Tant útil com les persones que ens han de posar tota la informació i donar la informació per poder-ho utilitzar. Per sort, el món dels bombers és ple de persones que amb el neguit d'aprendre naveguen, remenen, practiquen i aprenen malgrat l'esforç zero de la majoria de responsables d'aquesta meravellosa regió nostra.