Sempre veiem vídeos americans on o veiem que el bombers van al ralentí, sense presses o vídeos d'accidents amb caigudes, deflagracions, enganxades... i també vídeos de serveis que son un veritable desastre. Per sort d'aquests vídeos al nostre entorn no n'hi ha gaires. Això no vol dir ni que siguem millors ni que nosaltres no fem coses malament. Possiblement ni som tant dolents i tampoc se'ns veuen gaire les nostres pífies, que les fem.
És per això que sovint al tornar de qualsevol servei mitjanament important intentem parlar, al mateix dia, de com ha anat el servei. Sovint expliquem particularitats que es troben els dos o tres bombers que han entrat primer, o els que s'han quedat ajudant a la gent que ens trobem per l'escala intentant baixar, o comprovant que tothom estigui a casa i donant-los calma. Altres cops ens expliquem dubtes o suggerim millores per superar alguna dificultat específica en que ens trobem.
Els últims anys i a raó de les INT en que es dona el mínim de personal i vehicles que han d'anar a un servei, ens hem anat trobant que som més gent als serveis (i com s'ho feien abans? si sortien 4 o 5!), això fa que ens hagem d'organitzar per funcions, tant a nivell del que fa el primer vehicle del convoi com els de la resta, que sovint, es queden fora fent d'equip SOS o pujant per l'autoescala i acabar posant el ventilador per desenfumar.
Fa poc vàrem tenir un servei en que a més de l'incendi de la cuina hi havia una ampolla de gas butà que amb la temperatura, per la vàlvula de sobrepressió, anava deixant anar gas, fent un bon dard de foc. Això no és una cosa que vegem gaire sovint, i per tant els que s'hi troben tenen ganes d'explicar-ho i els altres posem orelles grosses i ulls com a plats escoltant-ho.
A més en aquest servei ens vàrem donar compte que calia millorar algunes coses internes a nivell organitzatiu. A més de quin vehicle ha de portar la càmera tèrmica (el gran debat) tenim el fet de qui acaba tenint la taula ERA o si el fet de que el 2n equip pugi amb la cistella de l'autoescala en realitat implica no tenir equip SOS, ni relleus interns en cas que el servei piqui o tingui una certa dificultat... Per això les dues últimes guàrdies hem acabat de fer els nostres deures i traient algunes pautes, que poc a poc anirem compartint/comparant amb les dinàmiques dels altres torns.
De moment, la taula ERA la muntarà el conductor del 48, que és qui fa les funcions de suport, aquest conductor a la pràctica és el que menys feina ha de fer. D'aquesta manera alliberem càrrega de treball al conductor del 31, que ha d'engravar, muntar la primera i segona mànegues, i possiblement vestir-se (per conduir és millor anar lleuger de roba). En tot cas, ha de recollir les etiquetes amb el nom dels 3 companys de viatge, per posar-los a la taula ERA així que arribi a la seva posició.
Finalment lliurem al Caporal (o el bomber que faci de "papa") de portar qualsevol material i s'encarrega "únicament" d'agafar la càmera tèrmica (del vehicle on estigui) i pujar-la. De la resta s'encarreguen els dos bombers que l'acompanyen. Un porta la bossa amb la llança, martell i altres estris, i l'altre la debanadora i la mànega d'atac. Una altra cosa serà si muntem la línia cap amunt o cap avall.
pont radio entre canal1 i grup 301 |
Ja hem pogut comprovar en diferents serveis que, fer el pont entre el canal directe i el de xarxa és molt pràctic, tothom s'assabenta de tot, i ara que nosaltres hi creiem, els altres torns ho haurien de començar a utilitzar. En principi, és feina del Sergent.
A més hauríem d'acostumar-nos a demanar un quart vehicle, si realment hi ha feina. Cal assegurar algun relleu als que entren i això no és possible si hi ha necessitat de fer d'altres tasques que es solapen en el temps. La revisió de la façana, muntat una línia externa o pujar a la teulada per alguna o altre raó a vegades no poden demorar-se i deixem sense relleus o ajuda als que estan dins. A més en un moment o altre cal muntar el motoventilador (que solen fer els conductors si estan més o menys lliures). Res, que Mollerussa els tenim relativament aprop... que vagin fent aire.
Segur que altres parcs tenen algun altre tipus d'organització de les feines, o sigui que aquest cop si espero els vostres comentaris. A més últimament els vostres comentaris han estat majoritàriament molt constructius.
Ens veiem al proper servei!
1 comentari:
Lo del puente radio yo ya comenté que puede ser válido para trenes de salida de un mismo parque, pero no es una solución ágil cuando se incorporan vehículos de varios parques de manera casi simultánea.
En mi zona metropolitana las actuaciones dependen muy fácilmente de 3 parques (1a salida, ayuda y autoescala) y el puente radio requiere una coordinación delicada que no es fácil de hacer en actuación en los primeros momentos (los más importantes). Otra cosas sería que se pudiera configurar remotamente desde control, que a día de hoy no es posible.
La solución en nuestra zona obliga a llevar dos emisoras todo el mundo, y nadie aún lo ha asumido de manera oficial. Ni la INT, ni el propio personal. Al faltar radios en campaña para esta inevitable medida se acaba dejando todo en el aire. Los cursos de interiores proclaman el directo como única emisora a los bomberos que no sean mandos, y también dejan sin solución esta coordinación obligada a pie de emergencia entre parques en los momentos más críticos. La consciencia situacional exigiría llevar ambos canales (directo + xarxa) o el puente radio configurado "sobre la marcha" al llegar las ayudas. Al final seguimos en un vacío que no se compromete a nada, ni a mejorar técnicamente las radios ni a unificar las actuaciones.
Por cierto, que yo sepa, nadie ha oficializado aún el uso del puente-radio, Alfons. http://www.espaibombers.cat/el-futuro-de-nuestro-sistema-de-comunicaciones-t339.html#post766
Publica un comentari a l'entrada