dimarts, 25 de setembre de 2012

Jo vull una cuba!

He de reconèixer que quan vaig entrar a bombers un dels primers vehicles que em van cridar l'atenció era la cuba. La primera que vaig veure va ser la de Tarragona (L-401). Una mena de "mort" amb tracció simple (no era 4x4) que anava als focs d'indústria de la província. No recordo quanta aigua portava, però sempre patíem quan venia als focs de vegetació, ja que no passava per gaires llocs i a la mínima es quedava enganxat (es clavava amb certa facilitat).
El meu primer parc, com a forestalillo va ser el de Santa Coloma de Queralt, de record inesborrable (per lo bo i lo dolent). I en els focs de sembrat de la Segarra i l'Urgell ens vam trobar amb uns increïbles maquinots que eren de 4 eixos!, Les cubes de Tàrrega i Cervera.
Cervera, amb adaptador per pala de treure neu.
Ja al 1992 o 93, no recordo quin va ser dels dos, van arribar les primeres cubes modernes. A Reus teníem la T-403 i a Mora la T-402, semblants a la de la imatge de sota. Eren més curtes, més àgils que aquells primers monstres. I incloïen un dipòsit d'uns 500 litres per escumogen.
Portaven (i encara porten) un canó al sostre, amb una gran capacitat de tirar aigua i també de buidar la cuba en un parell o tres de minuts. El gran handicap que tenim encara a hores d'ara és la necessitat de trobar hidrants bons, per tal de poder aprofitat aquest canó, que la veritat s'utilitza ben poquet.

Ara tenim màquines més modernes... a Lleida tenim el 3.19.44 que és l'enveja de molts, semblant a la de Balaguer o la moderna de Tàrrega. També tenen el canó, i un segon dipòsit d'escuma, permetent disposar d'escumogen normal i d'AFFF.

Però tanta cuba, tanta cuba... com s'ha d'utilitzar una cuba?
Primer s'utilitzava com a vehicle que et podia portar molta aigua. Els veies a foc forestal, a peu de carretera, com a recurs per a que els àgils "Egipcis" i els lents Comets anessin a trobar aigua a un lloc proper, fent un doble circuit de relleus. Ara ja trobem poques cubes als focs forestals... la veritat és que no devia sortir gaire a compte, s'omplen 2 BRPs i mig.
Després hi va haver la fal·lera de portar-lo al foc d'indústria, per disposar del canó, però com sempre ens podem trobar amb el problema dels hidrants. Per sort cada cop menor, però la xarxa hídrica té la capacitat que té i amb això no podem fer-hi res. Així doncs acaba sent la nostra màquina ideal per tirar escuma i fer instal·lacions de 70mm.

Per incendis forestals i per indústria semblaria indicat que els vehicles que s'haurien de posicionar més a prop i com a bomba d'aigua/escuma de totes les instal·lacions fossin les cubes. Caldria utilitzar-los com a grans reservoris o dipòsits reguladors d'aigua, i anar-los omplint des d'altres BUPs o BRPs i directament d'hidrants propers... però això a la realitat no acaba de funcionar.

A foc forestal tenim la dificultat que segueix sent un vehicle poc àgil, ep, que amb voluntat arriba a gairebé tot arreu, però no és un BRP. Així que quan arriben les cubes, ja estan els vehicles emplaçats i llavors ens costa Déu i ajuda intercanviar vehicles.

A foc d'indústria també caldria fer aquesta operació, però al moure'ns en un espai relativament petit, doncs trobem un grapat de mànegues escampades per tot arreu i això dificulta qualsevol moviment. Llavors... qui té collons de desfer alguna cosa?
Res, que simplement volia aportar el meu granet de sorra, dient que per mi les cubes les poden vendre totes. Tinc un amic que està enamorat de la cuba de Lleida. Si, és molt bonica, sembla que portis un tràiler, per alta i per pesada, però a la realitat no és pràctica. Ben poques vegades l'hem utilitzat. És de llarg el vehicle amb menys quilòmetres del parc. Hi ha mesos que no fa ni 20km i això perquè de tant en tant algú la treu a donar un tomet. Aquest setembre n'ha fet 350 i porta els últims 10 dies parada.

O canviem la manera de treballar o se'ns faran obsoletes i estaran noves quan acabin la seva vida útil (o era vida inútil?).

5 comentaris:

Bruno Roig ha dit...

A Eivissa depenem completament de les cubes,ja que tan sols disposem d'un parc i tampoc disposem d'una red fiable d'hidrants.

Anònim ha dit...

Totalmente deacuerdo con tu reflexión Alfons. Muchas veces he pensado ¿Para que tenemos un vehículo 6x6 si no saldrá del asfalto a no ser que lo tengas muy claro que el camino es lo suficientemente ancho y sin dificultades añadidas? Vamos que es una pena verlo en el parque parado y "doblado" por los 10.000 litros
de agua permanentemente cargada.
Juanjo Soria parc Tarragona.

Anònim ha dit...

Hola Alfons, potser t'ha passat per alt un petit detall. La gran virtut de les cubes són els litres que contenen, però moltes vegades no pensem que portem una bomba molt més capaç que als BRP o BUL, concretament una 40/10.
Moltes vegades no tenim eines inútils sinò que no les sabem utilitzar ni treure el suficient rendiment.
Però no et vull treure la raó, en que és un vehicle que surt ben poc en les nostres terres. Potser en una zona industrial tindria més raó de ser.
Salutacions...

Mazur ha dit...

Estic totalment d'acord amb l'últim comentari anònim ( quina mania de no identificar-se!!!, jejeje), i es que les BNP estan infrautilitzades.

Recordo que durant el foc de l'abocador de El Vendrell, que va començar a Decembre de l'any passat i es va extingir 24 dies després, les BNP van tenir un paper funamental per l'extinció d'aquell foc. Degut a l'inexistensia d'hidrants a prop, es feien servir les BNP com a vehicles impulsors, deixant les BFP i BRP per realitzar nories d'aigua i avastir les cubes.
Mai ens vam quedar sense aigua gracies a la seva capacitat i a que llençaven amb 25.
Tot això m'impulsa a compartir el comentari anterior i que es un vehicle infrautilitzat. Tant debó el comanaments els fessin sortir mes, que es un llàstima veure'ls al parc totalment parats.

Juanjo, a veure si un dia que estiguis de torn, em passo pel teu parc i ens prenem un cafetonet, que se que els de Tarragona sou bona gent. L'unic que no se quin torn ets ;)

PabloCastro ha dit...

Se agradece la visión histórica que aportas, Alfons. Algunos más nuevos en la casa que tú no tenemos esa retrospectiva y tiene su valor sin duda.

Vols rebre els articles per correu? apunta't!