dilluns, 14 de maig del 2012

Perill, que ve la F1

Home, reconec que aprofitaré l’impuls de l’incendi d'ahir per parlar d'alguns aspectes relacionats, i no tant “criticar” el que va passar o va deixar de passar. Serà un anàlisis més de fons sobre algunes de les causes i lligar-ho amb com estem organitzats la gent d'emergències.

Al vídeo que emeten els de la BBC (ja s'han esborrat del youtube la majoria de vídeos de l'incendi) es veu com primer arriba un vehicle dels CME i després un pobre noi de la Creu Roja a peu amb la motxilla de primers auxilis (Algú hauria de felicitar a aquest noi! que devia venir corrent des de l‘altra punta del circuit). Per cert, de tots era l’únic que “treballava” gratis, i mira que la F1 mou diners!. Hi ha qui ha vist algun vehicle de bombers... em sembla que finalment sols un Pathfinder (però era de bombers?).

Segons la informació final del servei de premsa hi van participar 7 dotacions. Ok. Però d'on venien i quan van trigar? M'ha arribat que un camió va arribar-hi escortat pels mossos... segurament per obrir pas. Tothom sap que en un esdeveniment d'aquests amb 90.000 persones, que arriben majoritàriament en cotxe els embussos estan a l'ordre del dia. Segur que aquests companys van fer una bona feina.

Per cert, és curiosa la manera en que s'ha comunicat la noticia: "Els Bombers de la Generalitat han rebut, a les 17.11 hores, l’avís d’un incendi a l’interior del Circuit de Catalunya, a Montmeló (Vallès Oriental) i ràpidament han mobilitzat set dotacions per accedir al punt del sinistre. Al llarg dels dies en què s’ha celebrat els Gran Premi de Fórmula 1, diversos vehicles dels Bombers formaven part dels dispositiu d’emergència, juntament amb altres cossos de seguretat." Al primer paràgraf es recorda que hi havia bombers i tot un operatiu... curiós.

Fins ara els incendis als boxes han estat molt pocs... be, en realitat hi ha hagut múltiples accidents amb el proveïment dels vehicles durant la cursa, per això ara està prohibit. Però el proveïment de combustibles segueix existint! Com és normal a dins els boxes hi ha la màquina de combustible de cada vehicle/equip. Que un cop acabada la cursa tothom comença a desmuntar el xiringuito, corre, corre, mentre encara hi ha els patrocinadors, la festa post-cursa, algun periodista, familiars, amics, invitats.
Caldrà revisar els protocols de seguretat de la F1, suposo.

Però i els protocols de seguretat que exigeix la nostra administració? De qui depèn tot això? Quan la Protecció Civil la “portava” Bombers, potser si que no anava be del tot, però no es va convertir mai en una mena de gestor de plans que omplen els despatxes professionals de paperassa i plànols (encara que sigui digitalitzat), però tant pla, per a què ha servit? Per a que els bombers arribin els últims? Potser alguna cosa no ha anat be.

Qualsevol practica que des de bombers volem organitzar en la que intervenen altres mitjans (CME, SEM, Creu Roja, Policies Municipals...) cal avisar als de Protecció Civil per a que siguin ELLS qui agafin les regnes de tot plegat, encara que sigui un senzill exercici de bombers amb el suport dels altres cossos. Algú s'imagina un exercici dels Mossos amb els de Protecció Civil pel mig? Inimaginable!. Algú ens està aixafant les margarides i els qui hi sortim perdent som els bombers.
Segur que si preguntes a un tècnic de prevenció de bombers (si és que en queda algun!), quins perills hi ha a un circuit de F1, te'n sabrà dir molts... possiblement no pensarà en els controls d'entrada, ni en la coordinació amb no sé qui, però si li dius que hi ha moviment de combustible, uns vehicles MOLT calents als boxes, combustible que cal transvasar i gent, molta gent als boxes... no deixa marxar els bombers, ni la policia, ni els sanitaris fins que no estigui tot el "circ" desmuntat.

Però que hi fan els bombers realment al Circuit de la F1? Hi ha realment vehicles d'aigua? Segurament, encara que la majoria son cotxes lleugers (4x4) amb extintors. I un cop acabada la cursa se'n van cap al parc.
Tot és molt fosc.
En 20 anys mai m'ha arribat “l'oferiment” d'anar al servei preventiu de la F1. No hi ha un comunicat oficial demanant qui vol fer aquest servei que necessita de bombers de diverses regions. Sempre hi ha anat gent amb algun contacte dins la casa ja sigui un company/enllaç d'algun altre parc o d'alguna Regió. Però quanta gent hi fa falta? A l'hora de repartir els llocs on situar-se, també va segons l'amiguisme que hi puguis tenir.

Segurament és la part menys important, però de la mateixa manera com es tria a la gent per anar a fer el servei de la F1, es trien alguns membres del GRAF o alguns pòdiums del “cruncrurs” d'excarceració (que és una patxanga), el model d'un camió o moltes coses més...

11 comentaris:

Anònim ha dit...

Bonica imatge del cos de bombers ahir al circuit de Catalunya!! Algun dels super bombers professional/super organitzats...... hem podria dir el perquè quant va acabar la cursa de F1 ja no hi quedava cap vehicle d'aigua dels bombers al circuit??? perquè tos just quant va acabar la cursa ja marxaven pitant sota el consentiment d'un oficial que passava llista no fos cas de que algú sagues perdut??? potser eren tos voluntaris/xupopteros que diuen molts "companys" professionals que nomes van a les curses per no pagar i veure-les de gorra??? Que no hi eren aquest magnífics sindicalistes/professionals que sempre diuen que vetllen per la seguretat i el bon funcionament del cos??? o potser no els hi preocupa detall-ets coma aquests??? Ara parlant seriosament... la veritat es que com a pobre i mal-format bomber voluntari hem va saber molt greu veure l'imatge donada al mon per una instal.lacio publica que segons paraules del molt Honorable president ha de servir per extrapolar una imatge del Catalunya al mon!! Tot el dit aquí es amb coneixement de causa, a les paraules de gent que estava al circuit amb temes organitzatius que varen veure com va anar tot, i com varen veure marxar els vehicles dels bombers abans de que passes tot, nomes una coseta a tots plegats.... Als "companys professionals" i als companys voluntaris..... mirem-nos el melic mes sovint tos plegats perquè coses com aquesta demostren que per desgracia a tots plegats ens falta molt per arribar on voldríem ser!! i que si el temps el gastem foten-nos de volta i mitja en comptes de buscar solucions a problemes de tots plegats com a col.lectiu, aixi anirà tot que ...... ens les fotran quadrades a tots plegats no ho oblideu!!

Alfons Tormo Vilà ha dit...

No crec que sigui aquest el lloc per fer una crítica dels Bombers professionals ni dels Voluntaris. He estat a punt d'esborrar-lo, però la segona del comentari part t'ha salvat.

Per la vostra informació, el servei de la F1 la Generalitat no el cobra.

Llei 5/2012 de 20 de març de mesures fiscals i financeres... on s'inclouen les següents modificacions sobre la taxa per la prestació de serveis de prevenció i extinció d’incendis i salvaments:

article 46...
”g) Vigilància i protecció d’incendi o accident en les proves esportives o en altres activitats culturals o de lleure, sens perjudici de les competències municipals, llevat de les que organitzen les entitats sense ànim de lucre, si no cobren entrada per assistir-hi i si no es financen amb drets de retransmissió televisiva.”

“Article 22.5-2. Exempcions
”Estan exempts del pagament de la taxa:
”b) Els serveis prestats per l’interès general i no en benefici de persones particulars o de béns determinats”.

en aquest punt s'inclou la F1.

curiós!

Anònim ha dit...

La FIA no és una entitat privada? No busca el benefici?
Interès general? De qui!!
Molt mamoneo per tot arreu!

David Alonso

Alfons Tormo Vilà ha dit...

Per la Laia Ferrer de TV3 ha esctrit a twitter "Em fa gràcia llegir a alguns diaris q l'incendi d'ahir va ser atés x 7 cossos de bombers.. Jo era allà i no en vaig veure ni un...."

Ole, ole

Anònim ha dit...
Un administrador del blog ha eliminat aquest comentari.
Alfons Tormo Vilà ha dit...

He esborrat l'anterior comentari ja que acusava algu des de l'anonimat.

Anònim ha dit...

Fa molt temps, molt temps, molt temps, vaig treballar uns tres anys a un Parc de Bombers Professionals, que en aquest esdeveniments només podia anar el Cap de Parc i el seu amic. Just avans d'entrar al Circuit, pujaven al cotxe les seves families les quals les hi possaven una camisa de Bombers i amb aixo entraven de gorra. Per això se enten que tinguessin que martxar tots els bombers avans que la multitud de gent, a part per no fer tantes cues i poder arribar aviat a casa.

Lluis ha dit...

Dissabte i diumenge eren tot assalariats en hores extres, que es van passar la.cursa dormint dins el cotxe amb els jerseis a la. finestra i ailgun amb antifas i tot, no fos que molesti la llum.... Tinc noticies que algu del public podria tenir proves grafiques i tot... I van sortir "correns" nomes acabar la cursa, " cap a casa..." mentre que mossos i serveis sanitaris de creu roja mantenien part del dispositiu... Bombers donem una imatge impecable, com sempre... jajajaja

Anònim ha dit...

“Si la envidia fuera tiña…estaríamos todos rasca que rasca, pica que pica”. jejej voluntarios si no cobriarais quedarian pocos
por el primer comentario
el ultimo comentario pero tu que sabes pipiolo arreglador del mundo
los horarios los marca la fia..

uno ha dit...

A ver magete anonimo si te crees que los voluntarios estamos.por el.dinero... Si tan mal te parece que te paguen las horas a siete euros a ti... I lo de pipiolo... Mmm... Vuelve ql cole y aprende educacion bonito

Mazur ha dit...

He estat varis dies sense poder entrar a la xarxa, així que amb una mica de retard diré lo que vaig veure. Durant els primers minuts del foc, segons el video de la BBC, els primers actuants van ser els mateixos mecànics de Williams, auxiliats pels mecànics dels altres equips propers que no van parar de suministrar els seus propis extintors. Pocs minuts després arribaven les assistencies del Circuit, amb pickups carregades també d'extintors i personal sense EPI's.
Mentre per la part del paddock es veia com arribava la furgo del CME i el famós voluntari de la Creu Roja amb el botiquí, per l'altra banda, el pit lane, començaceven a arribar les primeres ambulàncies de Creu Roja ( fins i tot vaig veure una d'Andorra!, juntament amb mes mecànics amb extintors i assistencies del Circuit.

En total he pogut veure 3 videos sobre l'incident. Els dos primers son pràcticament del mateix temps, un pel paddock ( el de la BBC) i l'altre pel pitlane ( no recordo qui el va filmar).
El tercer video està grabat directament amb un mòvil des d'un televisor i ja no hi ha foc ni fum, i es veu clarament davant del box de Williams uns 20/30 extintors i un BRP de Bombers, al mateix pitlane.
Potser la Laia Ferrer no hi era o no el va veure quan va arribar aquest vehicle d'aigua, però estar, estava.
Ja no puc aportar mes dades sobre l'incident, però un preventiu de F1 es molt pesat i aburrit, i es normal que si donen l'ordre de marxar, marxesin.
No dic que sigui correcte, ja que el dispositiu s'hauria de mantenir fins que tot estigui, com a mínim, desmontat, però no podem criticar l'acció dels Bombers que van estar allí, quan ja han rebut l'ordre de que poden marxar. El veritable responsable es qui va donar aquesta ordre, potser massa aviat.