dilluns, 15 de novembre del 2021

No tot és tant bonic com sembla

Porto setmanes amb la sensació personal que als parcs tot funciona i tot va bé. Segurament el fet de tenir personal nou, ple d'il·lusió i que alhora desconeix les misèries passades, fa que entre tots hi hagi un clima de pau generalitzada. I evidentment coses que ens molesten i incomoden n'hi ha. Però veure que cada mes arriba un camió nou a un parc de bombers proper, que el venen a recollir amb tota la il·lusió del món i que a més ens pregunten mil i una coses sobre les seves novetats i possibilitats respecte al que tenien fins ara, amaga realitats que tots tenim als parcs.

Els camions, com ja s'ha dit un i mil cops, són bones màquines. Plenes de possibilitats i de material. Però com tots sabeu no tot és tant bonic per dins com ho pot ser per fora. Les fotos del Twitter de Bombers són plenes de camions nous i helicòpters llampants. Però no hi surt aquell armari ple de material que es fa malbé de tant que n'hi ha i que en tancar la porta frega fent malbé una part de les espatlleres o amagant que una nansa fa nosa per agafar un equip pesat...

Tot això, pel que sembla es va solucionant poc a poc amb cada remesa nova de camions. El que van portar amb destí a La Seu ja incorporava alguns canvis respecte al que pocs mesos abans ja havia arribat a Lleida que alhora era diferent a la versió inicial del GROS de Cerdanyola. Així que poc a poc s'han anat millorant alguns detalls. Però que això no el fan un bon camió de bombers.

Un bon camió de bombers és aquell que des del primer dia (o ben aviat) ja és la màquina perfecta per a la majoria de nosaltres. I els SCANIA ara per ara no ho són. Ja han canviat el programa informàtic que controla la bomba i el que és a la pantalla. Per una banda simplificant les operacions a fer pel bomber conductor (venim d'un sistema de palanques) des de la pantalla d'un ordinador, i per altra canviant també la regulació d'acció reacció de l'automatisme de la bomba per tal d'adaptar-se al cabal que se li demana des de la llança. Fins ara s'han rebentat massa mànegues d'aigua perquè la bomba (automàtica) regula ella sola la pressió d'impulsió. Un cop tanques o obres l'aigua, en funció de la necessitat de l'incendi el vehicle reacciona massa tard. provocant pujades massa sobtades de pressió, Això sembla que amb l'actualització dels paràmetres del software s'ha millorat.


Acabo de descobrir que hi ha un complement per a re-direcconar l'aire... evidentment no el tenim

Però bé. En només 5 mesos que fa que tenim el camió ja s'han espatllat les llances, rebentat un grapat de mànegues i també diferents avaries dels equips que porta. Les llances són diferents a les que que hem vingut utilitzant fins ara a Can Bombers. Per tant els recanvis són de models que ja portàvem utilitzant fins ara. Els ventilador a bateria, que també se'ns ha espatllat, ningú sap què fer-ne. Si, és un renting, però no hi ha recanvi i a veure quants anys triguen a reparar-lo... i qui diu ventilador, podem parlar de qualsevol equip o material específic que porti com a novetat, perquè Can Bombers no tenen recanvi i segurament el constructor del camió tampoc. Simplement perquè els que té son per a muntar la resta de camions que ha de construir... que deuen ser uns 70 encara.

Això si, si dels 92 camions n'han arribat 20, i ja fem la propaganda que fem, que passarà quan tinguem els 92? Això serà un "sinvivir" de publicitat i propaganda de camions nous. I com us he escrit més amunt. Caldrà obrir els armaris i veure si els 92 realment son iguals, o quins son de cada versió. Una mica com els ATEGO el seu moment. Teníem els ATEGO BRP que tots ens els "estimàvem" un munt o els ATEGO BFP, que amb el dipòsit transversal ens feia pànic la seva reacció als camins estrets i amb peraltes externs.

Doncs apa, que tenim 2 anys de veure fotos i més fotos de camions vermells ben bonics, d'helicòpters nous o semi nous, però que els problemes de manteniment, recanvi i també de millora de les condicions de seguretat dels bombers ni es visualitzen ni es solucionen tant fàcilment. Les imatges i el màrqueting tenen això, són capaces d'enganyar-nos la vista.