dilluns, 8 de maig del 2023

creuant els dits per a que no passi res més

Imatge d'Alerta Forestal

Una altra setmana amb incendis forestals, sense ploure a una meitat de Catalunya i amb la calor de principis d'estiu, en conseqüència sembla que seguim tenint números per a incendis forestals un darrere l'altre. Amb bon criteri, aquesta setmana s'ha presentat la Campanya Forestal de 2023, malgrat diuen que porta activa des de 2022 o fins i tot 2021. No sé. Però que fa setmanes que tenim incendis que ens sorprenen per com es desenvolupen, ningú ho pot discutir.
Podem parlar, com he fet en anys anteriors, que enviar desenes de camions a incendis que cremen unes poques hectàrees és, a priori, una mica exagerat. Però entenc que com abans disposis de tots els recursos, si aquest es pot fer gran, serà més fàcil mantenir-lo sota control. Tot i això, l'incendi de La Granja d'Escarp, ens demostra que els incendis van de debò. La meteo és un factor clau i cada cop,  els canvis meteorològics que patim són més determinants en com evoluciona cada servei. No és normal tenir focus secundaris a 2km en ple mes d'abril, i núvols que es col·lapsen tampoc.

I és per coses com aquestes que sovint hi ha coses que no entenc. Ja tenim la primera tongada d'helicòpters i avions de guàrdia, fa setmanes que quan ve una mica de vent s'activen reforços als parcs. S'obren retens als parcs de bombers voluntaris i s'amplien els torns d'alguns parcs professionals. De vegades també s'inclou la UCM. De vegades. Però la realitat és que cada setmana, aquesta màquina de pensar i de "controlar" els diferents efectius (és un tema de seguretat) surt a tots aquests " petits" incendis on hi treballen molts mitjans. Sembla que la part de "seguretat" i organització només interessa quan els incendis ja són confirmats. Llavors es busca com tenir gent habilitada per dur-los als serveis.
La realitat ens demostra que el que les UCM arribin al servei quan abans millor no és cap prioritat. Tota la preocupació dels matins es queda en conèixer si tens gent habilitada als parcs. Però quan hi ha el servei cal buscar algú fora de guàrdia. Veus? No és cap prioritat. Si podem esperar una hora a que surti el vehicle de "pensar i de seguretat", és que durant les primeres hores deu poder ser prescindible fer el seguiment del personal i dels efectius.

Podem tenir helicòpters i avions aturats esperant l'incendi, però no 2 bombers amb la màquina de pensar i controlar. Els bombers devem ser un element molt car i apreciat. Hores d'ara no comprenc com ningú té l'habilitat de promoure un reten de UCMs de divendres a diumenge. Totes? Potser la meitat, distribuïdes homogèniament pel territori i la següent setmana l'altre meitat. Així fins que comenci la Campanya de "debò". El 15 de juny ja podem començar a fer guàrdies d'estiu, duplicar posicions de guàrdia i un llarg etcètera. (potser ho avancen a l'1, ja veurem).
En tot cas, sembla que hi ha coses que comencen a fer-se bé. Recordo aquell primer dia de campanya (1 de juny) en que tots els mitjans aeris s'aglutinaven a l'aeroport de Sabadell. Aquesta setmana ho han fet de manera una mica més fina, només amb els mitjans que veritablement hi ha a Sabadell, acompanyats del CCB i alguna carpa. Lluny d'aquella ostentació i risc en deixar la resta de país sense mitjans. Fins i tot ensenyem amb orgull els drons, que no apareixen a cap document del 20-25. Coses que passen. Una de tantes bones idees que sovint es guarden en el calaix del "ara no toca" però que aquest cop si s'ha fet realitat.
I així estem una setmana més, creuant els dits per a que no passi res més. Uix no, que ara ha cremat un camió de bombers dins el recinte de l'ISPC. Aquell recinte on hi ha centenars de "futurs bombers" i gairebé un miler de "futurs policies" i sense un hidrant. Potser seria hora d'anar pensant en tenir-hi un "mini parc de bombers" en època de curs bàsic i de maniobres. No és tant descabellat tenir-hi un reten de personal diari per a mantenir un parc de vehicles i de material, preparat per actuar en cas de qualsevol cosa. La realitat ens porta demostrant durant molts anys, que els camions que s'hi cedeixen son les "toies" del servei, amb poc o gens material i una manca total d'organització. No es pot responsabilitzar als alumnes de fer la revisió dels camions, quan no son ni bombers, ni els formadors ho son de la gestió de les incidències i mancances. Com sempre que passa algun accident o incidència greu ara serà el moment en que canviaran coses. Si fan falta 10 camions a l'ISPC hi seran, però també hi ha d'haver el personal suficient per a que estiguin en correcte estat i fer-los funcionar en cas de necessitat, i això només s'aconsegueix quan depèn de la seva guàrdia. Vaja, un "mini parc de bombers" integrat a l'ISPC. Se'ns va cremar una part de l'edifici de la DGPEIS i ara un camió dins de l'ISPC... serà que hi ha coses que no fan prou bé.