Doncs sembla que els primers camions ja estan arribant als parcs. Divendres se'n va fer la presentació oficial a l'ISPC. Ara només falta portar-los als parcs i que ens ensenyin com funciona. No només a conduir-los, que també, sinó com utilitzar la bomba, els quadres de comandament, algunes eines noves, tots els mecanismes de seguretat que porta, etc. Esperem que la formació no es limiti només a una mera presentació del camió i dels equips, sinó que es complementi amb una bona pràctica de tots aquests elements. Així que tot i que aquesta setmana, imagino, ja el tindré al meu parc, trigarem encara alguns dies a poder-lo utilitzar.
Mentrestant els anys van passant i a una part dels BRP els arriba un moment en que comencen a ser més històrics que antics. A Can Bombers hi ha encara un bon nombre de camions que venen de remeses anteriors a les dels ATEGO, que amb una vintena d'anys o més, encara donen servei a molts parcs petits de Catalunya. Només cal anar a Mora, Gandesa o Ascó per trobar tot de vehicles que al seu dia varen necessitar de la instal·lació addicional de cinturons de seguretat... i són comarques senceres que depenen d'aquests camions.
Durant el 2021 sembla que a més de l'arribada esglaonada de camions mixtes també es licitaran altres més urbans i també d'especials (com autoescales i nodrisses). Així que cap al 2023 o 2024 tindrem pràcticament el 80% de la flota renovada. Però què en farem? Com els utilitzarem? Haurem après a utilitzar-los i a mantenir-los operatius durant més temps? O farem com fins ara que hem anat a les palpentes improvisant?
Un post del 2010: Camions_1
Un altra del 2013: Camions_2
És fàcil. Ja ho vaig escriure fa força anys enrere. I a l'igual que les mànegues i el material dels camions no s'ha de marcar, perquè tot és de tots. Abans cada mànega tenia el número del camió. I quan recollies agafaves la que tenia el teu codi. Ara ja no. Agafar allò que et falta (i deixes la resta perquè serà d'algú altra). Doncs amb els camions hauria de ser una mica el mateix. Quan als parcs grans s'acumulen quilòmetres als vehicles, cal fer la rotació amb altres que no tenen tants quilòmetres ni desgast. Així tots es gasten per igual. Que de tant en tant ja es fa. A la RELL quan arriba l'estiu hi ha camions que canvien de parc. Hi ha parcs del Pirineu que redueixen el nombre de camions per a vestir els parcs de la plana.
Tot i això, la nomenclatura dels vehicles segons el parc no s'acaba d'actualitzar. Només quan queda molt clar que un camió o cotxe passa definitivament a la dotació d'un altra parc. Encara que amb els cotxes petits no es compleix. Hi ha furgonetes de mil i una numeracions repartides pels parcs. No saps si realment són d'un lloc o un altra. Camions que passen tots els estius al mateix parc (una mena de colònies) i mantenen la numeració del parc on fan un menor nombre de serveis. Fa un parell de mesos van arribar furgonetes de 9 places a molts parcs. Doncs tenen numeració genèrica i no de parc. Al final, la codificació que es va canviar per saber qui era qui, està deixant de complir la seva finalitat. Però això, no deixa de ser anecdòtic.
El que si que és contradictori és la utilització dels BULs, BUPs i BRPs de la casa. Als parcs grans tenim vehicles d'aigua lleugers (BUL), alguns també BUP, amb una major autonomia d'aigua i més material urbà i industrial. I per a tota la resta hi ha els BRP. Vehicles que fan de tot. I curiosament la tongada dels 92 comportarà que als incendis forestals, a les muntanyes i als camins hi portem també els equips d'excarceració nous, i deixem als parcs els furgons amb els vells, o en parcs petits ja no n'hi hagi. És una mena de paradoxa. Tenir vehicles polivalents amb molts equips, que quan van a foc forestal ens resten material a la sortida urbana que pugui sortir de forma complementària. Perquè a l'estiu també hi ha accidents (potser més) i tota mena de serveis varis. L'estiu, si una cosa no té, és que es deixin de fer la resta de serveis.
Però m'agradaria fer una reflexió entre els BULs i els BUPs/BRP. Com he dit als parcs grans hi ha BULs, que fem sortir a incendi d'habitatge (a ciutats grans) complementats amb el camió gran. Així que sortim amb 1.000 + 3.000 = 4.000 litres d'aigua. Ara fem el mateix però en sortida a un poble del voltant. (A Lleida, si més no) anem amb el camió gran i se'ns complementa amb el BRP del parc limítrof. 3.000 + 3.000 = 6.000 litres. Curiosament a Lleida ens preocupa no poder arribar a l'incendi urbà, per això el BUL, que és una mica més curt i maniobrable. Però i els pobles? No tenen els carrers encara més petits? No seria més lògic treure el BUL per als pobles i deixar els camions grans per les ciutats?
De fet, quan vaig arribar a Lleida, fa uns 15 anys, es sortia amb el BUP. Posteriorment va arribar la Instrucció que calia sortir amb dos vehicles d'aigua i l'autoescala. I aquí és on es va distorsionar una mica tot. Aquesta diu que en primer lloc, si se'n disposa, hauria de sortir el BUL i complementat pel camió gran. En canvi quan surts en ajuda a un altra parc hi has d'anar amb el camió gran. Això he comportat que durant molts anys els BULs a Lleida tinguin una utilització exclusivament urbana, però que ha donat molt bon resultat en quant a possibilitats de material per a la majoria de serveis (en realitat per a nosaltres és un segon furgó de salvament). D'aquesta manera, el FSV furgó de salvament s'ha limitat a anar pràcticament en exclusiva als accidents de trànsit. Tot i la manca d'aigua, és amb diferència el camió amb més quantitat i diversitat de material per a la majoria de serveis.
Finalment els BNP. Aquells camions de doble eix, que potser a la Metropolitana fan anar molt als grans incendis d'indústria, però que a Lleida acabarà la seva vida útil amb les rodes quadrades. Potser porta 15 anys el camió al parc, crec que no porta més de 50.000 km, una misèria. Ja no els utilitzem als incendis forestals com abans s'havia fet. Han entat en una roda de... i això per a què serveix? Només surt quan es crema un camió a l'autovia o quan tenim foc d'indústria (que per sort a Lleida no és habitual).
Així que els propers anys ens gastarem un grapat de diners en camions, els bombers ens formarem en com utilitzar-los convenientment, però la casa seguirà fent una infrautilització de molts d'ells. Uns per la no rotació entre parcs, altres per deixar-los a parc per utilitzar vehicles amb menys prestacions o simplement per portar material de rescat a incendis forestals. Doncs apa, aplaudirem l'arribada dels camions, que sinó se'ns enfaden. Però els 92 camions no milloren l'eficiència dels recursos disposats i utilitzats.