dilluns, 10 d’abril del 2017

Formació OnLine

Com ja us he dit repetidament en algun dels últims posts, fa setmanes que no faig guàrdies de bombers. Habitualment ja hi ha gent que em considera un inútil, però bé, ara segurament amb raó. I per això "la casa" té previst que tots aquells inútils que no treballem, quan passats més de 6 mesos tornem a l'activitat ens considera "desfasats", com si fóssim un mòbil NOKIA 3310. Jo no tinc tant clar que amb 6 mesos de baixa necessiti un curs específic de "renovació" de coneixements. No crec que hi hagi tantes novetats... em sorprendria.

De tota manera he de reconèixer que cada setmana em costa més escriure. Em falten els imputs de "l'hora del te", de les xerrades amb els companys a la cotxera, del banc del "si no fos..." i per tant moltes de les idees que acabava plasmant aquí son menys compendi de moltes opinions amb els companys, per passar a ser cada cop més la meva pròpia experiència (o no experiència). I evidentment el punt de vista és més reduït, amb més possibilitat d'error.
Incendi en un supermercat, fa pocs dies a Lleida ciutat.
Em falta el dia a dia d'apagar contenidors, d'anar a 30 accidents del quals un o dos tenen ferits mitjanament greus i/o atrapats, algun incendi d'habitatge (quan estava a Montblanc només en vaig viure 1 en 5 anys), incendis de vegetació, algun rescat al canal... però això no m'impedeix estar al dia del que passa a nivell de parc. El whatsapp i el telegram em van donant informació de les coses més rellevants del parc. També estic en un grup de whatsapp on molta de la gent de la RELL ens enviem info dels serveis més rellevants de la nostra àrea, i fins i tot estic en un Telegram on hi ha tota la informació forestal, gairebé minut a minut.
Tinc tots aquests imputs tecnològics. També aprofito durant la setmana per passar pel parc, bàsicament utilitzo el gimnàs, faig treball específic de recuperació, i mentre hi estic coincideix amb la generació d'algun que altre servei. Aquí és quan m'agafa un atac de banyes i se'm fan les dents llargues en no poder sortir. Escoltar la "xixarra" i no immutar-me se'm fa estrany. De tota manera segons el torn que hi ha començo a cridar: "ya voy yo, ya voy yo". I és que 22 anys corrent després d'escoltar segons quin to de teléfon o el de la "xixarra" fan que se't plantegin molts dubtes.
De tota manera no estic quiet. He aprofitat per realitzar dos cursos que tenia pendents d'abans d'agafar la baixa. Primer em van acceptar en un curs per actuacions nuclears: "FORMACION GENERAL PARA ACTUACIÓN EN EMERGENCIAS NUCLEARES, ON LINE" que es realitza a partir de la plataforma formativa del Instituto Nacional de Administración Pública (INAP). Al mateix temps ha coincidit, durant les últimes setmanes, amb el curs de "GESTIÓ D'EMERGÈNCIES" que s'imparteix des de la plataforma de l'Institut de Seguretat Pública de Catalunya (l'antiga Escola de Bombers).

Ambdós cursos he de reconèixer que estan molt i molt be. El primer em serveix per conèixer la organització i complexitat de l'actuació en cas d'incident a les centrals nuclears. Es parla de tots els grups d'actuació, però principalment de tota la distribució de tasques i llocs específics que caldria implementar... i evidentment Bombers també hi hauria d'intervenir... i és el que no entenc. En 22 anys mai ningú m'ha parlat que que fariem bombers en cas d'incident en una nuclear...
El segon dels cursos, el d'emergències, m'ha ajudat a entendre l'organització i la distribució de tasques i la relació i responsabilitat de cada lloc operatiu, dins la gran emergència. És un curs que es pot fer perfectament sobre paper (ordinador), encara que podríem crear una mena de "joc" amb un taulell i peces, per anar-les movent a mesura que es va organitzant i distribuint tot l'operatiu. Estaria prou be. Però és un curs OnLine, i està tot molt ben pensat.

Aprofito per destacar la diferència a nivell de suport documental i multimèdia que hi ha entre un curs i l'altra. El curs nuclear no tenia pràcticament suport multimèdia. A excepció d'un petit bucle en el que podies triar el elements a utilitzar en una emissora de radio, la resta tot era lectura sobre documents tipus pdf, sense pràcticament esquemes, ni dibuixos, ni fotografies de cap mena. Al qüestionari de millora que ens han passat al finalitzar-lo hem estat varis els que hem demanat la incorporació de contingut multimèdia.
En el cas del curs d'emergències de l'escola, la part multimèdia era prou destacable, Vídeos reals o ficticis d'emergències, en els quals se't donava la opció a escollir entre varies possibilitats, tot i que sempre seguia per la correcta. També hi ha una part del temari que és narrada, un professor fent de magister, donant la seva classe, com abans, però veient-lo a l'ordinador... personalment és una opció que no acabo de veure. Per ressaltar detalls importants, accions concretes, a recordar o similars és un recurs però en aquest cas substitueix la feina de lectura que hi ha en el curs nuclear. De tota manera no t'escapes de llegir la part teòrica, que és pràcticament la mateixa de la oral (magistral).
Que ningú s'ho agafi pel costat dolent. La part de teoria hi ha de ser, és important i ha d'estar ben elaborada i estructurada i en el cas del curs d'emergències és excel·lent, però segurament es podria millorar en el mètode. Que després de cada apartat del tema hagis de fer un "mini examen" és positiu per afiançar els coneixements, però segurament li falta un punt pràctic, Algun exercici intermedi de simulació de casos es podria incorporar. Semblant a les simulacions explicatives, però on la opció que tries és la que et fa avançar per un camí o un altra.
L'última part del curs és un exercici final complert, en que has d'enviar el teu treball "de final de curs" i posteriorment valorar, segons uns barems predefinits, els treball d'altres companys. M'agrada. A més ja ho havia fet això. L'estiu passat vaig fer un curs també OnLine, en una altra plataforma, que ho gestionava de manera similar. És un sistema que et fa posar les piles. Per això crec que l'opció de fer un únic treball al final es queda curta.
Uix, i amb tot això ja em descuidava del que us volia dir amb tota aquesta història dels cursos. Un cop hagi sobrepassat els 6 mesos de baixa la casa considerarà que estic desfassat... I per tornar a ser operatiu hauré de fer un curs de reciclatge. Jo? Bé, ja veurem. No penso parar d'estar en contacte amb els bombers ni amb els serveis. Tinc la plataforma de l'ISCP, amb la informació i documentació de tot allò que un pobrebomber ha de saber i l'aniré revisant habitualment. Com sempre dic... a veure qui ensenya a qui.