dilluns, 19 de març del 2012

quatre apunts de comunicacions

A l'incendi de Calvinyà vàrem tenir alguns problemes amb les comunicacions... de fet això no és estrany, vaja, en principi és normal. Teniem problemes amb algunes cobertures de telefonia mòbil, que són els que tenen la xarxa més extensa, per tant no és d'estranyar que les comunicacions per la xarxa RESCAT també tingui problemes.

S'entén que treballem a zona muntanyosa, escarpada, que els mateixos arbres i l'orografia ens impedeixin tenir una bona cobertura d'algun dels repetidors de la Generalitat. Per això tot sovint ens "desconnectem" dels grups de treball (per xarxa) i utilitzem els canals directes (sense repetidor) ja que a la pràctica ens permeten arribar millor a les zones properes. En principi treballant per xarxa les comunicacions van des del nostre terminal fins al repetidor, que pot estar a uns quants quilòmetres i reenvia la senyal, que reben la resta de terminals que "veuen" al repetidor, o qualsevol altre repetidor que hagi enllaçat amb aquest. (és més complex però bàsicament és així)

Amb els canals directes això no passa, qualsevol terminal que tingui proper rebrà directament la comunicació, sense passar per cap repetidor. Això a la pràctica permet tenir comunicació en espais tancats (des de dins un edifici difícilment arriba la senyal al repetidor més proper (ni anada ni tornada), en canvi en directe si que podem establir comunicacions entre els terminals més propers. L'únic problema és que al no arribar a la Xarxa no s'escolta des de Control ni pot ser gravada pel servidor central, ni tampoc sé quan perdo cobertura...

Bé, això ho coneixem tots els bombers. El que no coneixem gaires (jo fins dimarts 13 de març no ho sabia) és que podem enllaçar els canals directes amb els de la xarxa i els directes els podem "allargar" establint ponts d'enllaç... m'explico:

A l'incendi de Calvinyà durant el matí algú va dir que s'havia millorat una mica la comunicació des de feia pocs minuts... i jo pensava... hauran muntat una antena o algo... però en realitat on estàvem nosaltres (flanc esquerra) des de la major part de la línia ni es sentia el canal de grup (322) ni el directe (2).
Curiosament aquesta setmana com a formació de parc es repassen les comunicacions per emissora... canviar de canal, trucada d'emergència, Pont Ràdio Fix (hi ha un punt a la Segarra que s'ha muntat una emissora que fa de pont ràdio perquè no hi ha cobertura de xarxa)... i com que el nostre Sergent de torn ha estat molts anys a Taller-Ràdio doncs li vam anar fent preguntes fins que vam arribar a la carpeta de "configuració" dins el menú del terminal.

En una de les carpetes hi posava: Xarxa, Directe, Repetidor (a l'emissora portàtil amb localitzador). I ens va explicar en que consistia el repetidor.
Si treballem per un canal directe i per exemple estic en un túnel (el de RENFE de sota de Lleida) arriba un punt en que no només no tinc cobertura de Xarxa sinó que pel directe tampoc. Llavors si un terminal el posem en aquesta configuració farà de repetidor (per un canal directe), i per tant si el posem a un punt intermedi enllaçarà els dos terminals extrems que entre ells i de forma directa no s'agafen.

Això ho haguéssim pogut fer a l'incendi de Calvinyà... si el guaixa dels GRAF en lloc de preocupar-se per buscar que li obrissin un nou canal per donar les seves dades meteo sense que li molestéssim la resta de pobres bombers, hagués utilitzat el seu terminal per fer de "repetidor" pel canal 2, possíblement haguéssim pogut tenir una bona comunicació entre els camions de dalt (PEV1), els bombers de la línia i els camions de baix (PEV3) gràcies a que ell estava al davant nostre i tenia visió (per vista i per ones) de tots nosaltres.

Però, com deien els dibuixos de la tele quan era petit: "no se vayan todavia, aún hay más".
Des de l'Incendi d'Horta (l'escric en majúscules, perquè és un incendi amb entitat pròpia) sempre s'intenta treballar en grup, per a que tot quedi gravat, s'escolti des del centre de Comandament de Bombers i hi hagi el màxim de gent a l'escolta...
així doncs el fet de treballar en directe tot i establir aquest enllaç per repetidor portàtil no assegura la màxima seguretat possible, ja en realitat no accedim a la xarxa.
Doncs be, hi ha la solució definitiva! (que exagerat, no? segurament no és exageració).
Les emissores dels CAMIONS i les de E0 (i segurament la de D0) tenen una 4ª funció!!!! la de PONT RÀDIO. Aquesta el que fa és enllaçar el grup (el que nosaltres vulguem) amb el canal directe (també el que vulguem). Això a la pràctica permet que un canal directe sigui escoltat per un canal de grup i que aquest grup sigui escoltat per tots els terminals que també porten el directe (amb enllaç al pont ràdio).

O sigui, que portis canal directe o xarxa seràs escoltat per Control i tots els d'aquell servei (directe o xarxa) que tinguin els canals enllaçats. Atenció, però si estàs en directe i tens funció de GPS segueixes sense poder enviar les dades.
Enllaç del grup 308(RELL5) amb el directe 3 (canal3)
I algú dirà, però per a que ho volem? Fàcil. Des de les línies (a foc forestal) no arribo al repetidor, per tant he de transmetre en directe... si aquell GRAF hagués fet un Pont Ràdio, m'hagués transformat el 2 en el 322 i nosaltres podríem haver escoltat o comunicat amb el CCB, els E21, E05, el nostre camió, els del PEV3... i tots els bombers que estàvem per qualsevol de les línies del flanc esquerre.

Això millora MOLT el flux d'informació que enviem i rebem els bombers (qualsevol, de qualsevol rang). Com al torn D de Lleida som més xulos que ningú vam decidir que, al proper foc de vivenda o d'indústria que sortís, el vehicle del Sergent fes la funció de Pont Ràdio.
Servei al CREA (UdL) 
Curiosament per la tarda vam tenir un servei a Lleida, on una prova científica de la UdL va sortir malament i ens van avisar d'un petit incendi. I a l'arribar el 19.90 va fer el PR. Va resultar que hi havia una fuita d'un producte perillós... i es va demanar informació del producte a CC. Quan aquest la va donar per xarxa (301) tots el bombers que anàvem amb directe (1) rebíem aquesta informació sense necessitat que algun comandament la repetís. I molts sorpresos algun company em deia, Heu fet l'enllaç, oi?, que collonut que va!, va de puta mare!

A l'arribar E0 i D0 els hi vàrem dir que estava tot enllaçat, que amb una emissora feien... com que a ells també els va agradar, a l'acabar el servei els vàrem explicar com es feia.

Vaja, no hi ha com aprofitar la tecnologia per millorar coses. Sols és una de les moltes petites coses que els "pobres bombers" amb una mica de bona voluntat podem fer... altres però costaran més.

6 comentaris:

David ha dit...

Alfons tota aquesta informació ja fa ANYS que està ACCESIBLE a la intranet a l'apartat de comunicacions a tot aquell que li ha interessat ("pobres bombers" com tu has dit, o no). Com també d'altres funcions. No és feina del guaita Graf promoure un Pont Radio si no li demanen ni l'autoritzen;fet per iniciativa personal comporta riscos com pots suposar. Per tant:
d'acord com a retorn d'experiències i per donar i compartir algunes solucions ùtils. Desacord en algunes de les formes emprades per fer-ho.

Alfons Tormo Vilà ha dit...

Hola David,
segurament tens raó, hi deu haver aquesta i moltes altres informacions a la intranet.
Però segurament ningú s'ha llegit tota la informació que hi ha a la intranet.
La qual, per cert, no és accessible les 24h del dia. Als parcs hi ha 1 ordinador, on es fan les previsions, s'anoten els serveis, els mails... i mil i una cosa que caporals i sergents han de fer durant la guàrdia i jo evidentment a les 12 de la nit no em poso a llegir-lo...
I també et dono la raó en que pontejar-enllaçar no s'ha de fer sempre i que cal demanar permís o comunicar que fas els enllaços.

En el que discrepo és en les funcions del guaita o qualsevol altra bomber (pobre o no). Si hi ha dificultats de comunicació és feina de TOTS promoure la millora.

Apa, ens veiem en algun incendi, que aquesta primavera que avui ha començat donarà que parlar...

Iñaki ha dit...

Hola Alfons i compañia,

Només comentar que aquesta funció de pont radio aquest estiu s'ha estat utilitzant per la RETITE sobretot a la zona dels ports, ubicant un vehícle lleuger en un punt elevat.
Vam parlar amb gent de la regió per comentar si no fos indicat que algún vehícle portés una antena directiva, però no montada, amb base magnètica i en intervencions amb difícil cobertura, per exemple les forestals, aquesta fos direccionada cap al TBS (repetidor)més proper en mode pont radio i així no caldria desplaçar vehícles. Ens van dir que no era necessari...
El que si que no disposava l'emisora en qüestió és la funció de repetidor.
Veig que comentes que l'opció està a l'emissora portàtil amb gps, però a l'imatge surt una emisora de vehícle. I amb repetidor entenc que tothom fica el mateix canal directe, inclús el repetidor, no?
Potser aquesta informació ja està la intranet, però sóc un voluntari i no hi tinc accés de forma fàcil...

I una cosa que no entenc, si es vol "controlar" i grabar per seguretat totes les converses, perquè no s'instaura el pont radio en les intervencions en espais tancats?

I ademés d'aquestes funcions encara es podrien fer més coses, els portàtils ténen la funció "home mort", que si el terminal no detecta moviment en un temps determinat activa una alarma, com amb els equips ERA. Perquè no s'instala un simple acceleròmetre que detecti si el vehícle a volcat o a patit un accident?

Bé, espero no avorrir-vos gaire.

Alfons Tormo Vilà ha dit...

Hola Iñaki,
hi ha varies consideracions.
La primera i més important és que l'emissora que utilitzes (portàtil o vehicle) la "perds" ja que sols fa la funció de repetidor o pont i amb aquesta no podràs ni parlar ni escoltar.
Per això nosaltres sempre que ho fem és amb l'emissora del vehicle del sergent (19.90) i així mantenim totes les emissores dels camions i portàtils actives.

El que si cal conèixer és que les emisores dels Pathfinfer no tens les 4 opcions, en canvi als camions si!
Als Pathfinder tens la funció de PontRadio, per enllaçar directe amb xarxa.
Al pontRadio tu tries el grup de xarxa (el que hi ha quan el poses) i confirmes l'opció, després tries el directe de la manera habitual (botó apagar + rodeta)

L'enllaç de repetidor (directe-directe) el pots fer des del terminal amb GPS o des del camió.

Les fotos son les que vaig fer al seu moment i l'article va venir després.

Pablo ha dit...

Muy interesante todo el tema.

Comparto que el pont-radio y el modo repetidor no se ha informado suficientemente y yo en la intranet nunca he visto nada publicado.

De casualidad en unos apuntes forestales que me llegaron.

Más sobre el mismo tema:
http://www.bomberscat.com/configuracio-pont-radio-en-les-emissores-t240.html

Pablo ha dit...

En general la limitación de la Intranet es un lastre para muchas cosas. No se pueden repasar en casa y ciertamente el ordenador de emisora está bastante ocupado siempre.

Yo echo de menos que la información informal sea más difundida. Nunca he visto publicados los pros y contras de porqué utilizar xarxa en lo posible, o muchas otras medidas tomadas que vienen descritas en la circular de turno pero no argumentadas.

Inquietudes sobre comunicaciones"