dilluns, 29 d’agost del 2022

Quan venen els marcians

Aquesta setmana s'ha aprovat al parlament espanyol el RD-ley 15/22, que segons diuen alguns pren les competències d'incendis als catalans i ens unificarà amb desastrós sistema contra incendis de la resta de l'estat. I ho he escrit així com a resum dels múltiples disbarats que s'han escrit, tots ells de forma interessada. Quedi clar que com a exageració dóna el "pegu" i més d'un el compraria.
Per aquells que coneixeu (o no) una mica el sistema d'emergències estatal, la seva gestió sempre ha estat centralitzada pel ministeri d'interior i, ara amb el nou Reial Decret-llei, 15/22, també dóna competències al ministeri de transició energètica (antic Medio Ambiente). Res de nou. Tan sols cal rellegir la normativa de Protección Civil per adonar-se que tots els plans d'emergència acaben amb la gestió des del ministeri madrileny.
I així quin és el problema? En plena pugna política entre els propis partits catalans, qualsevol excusa és bona per criticar al rival. I alhora la poca sensibilitat d'un estat pro-centralista que poc se'n recorda, des de les cadires dels ministeris, que hi ha comunitats com la nostra que som pioners i líders en coses com l'extinció d'incendis, la seva gestió i la previsió del risc d'incendi forestal.

Sóc conscient que durant molts anys he escrit desenes de posts explicant les dificultats del Cos de Bombers de la Generalitat per a mantenir la seva infraestructura amb una mínima base per a que la nostra gestió operativa no desaparegués. Però tot i els molts problemes que hem tingut (un gran nombre d'ells per culpa dels nostres polítics -els d'aquí-) seguim sent un dels referents mundials en anàlisi, gestió i extinció d'incendis. I això és el que molesta a les espanyes. El que siguem molt millors que ells molesta i molt.
Recordo quan vaig estar a la Escuela Nacional de Protección Civil, als afores de Madrid, que molts dels bombers i bomberes d'altres cossos, tenien un gran concepte de nosaltres. També trobàvem curiós que fóssim els únics amb camisa, però ho veien també com un punt de diferenciació respecte a ells, que semblaven tots iguals. Els bombers municipals de les poblacions satèl·lit de la capital elogiaven els diferents convenis que els feien treballar de manera harmoniosa com si fossin un únic cos. Ho equiparaven, salvant les distàncies, a la feina feta als vuitanta amb la creació del Cos de Bombers de la Generalitat i l'absorció dels diferents cossos municipals i de les diputacions. Però també hi havia qui només tenia ulls per la UME. Tenia un company de taula a qui només li valia l'opinió del teniente de la UME. Vaig desistir en fer-li entendre que un químic també entenia de productes químics. És clar, on hi hagi un paio amb gorreta groga i una rojigualda cosida a la màniga té molt més criteri que un químic de formació. (Val a dir que el teniente també era llicenciat i parlàvem el mateix idioma). Això sí, quina vergonya em va fer escoltar el "jefe de bomberos provincial de ####" plantejant-li una pregunta al teniente, que qualsevol estudiant d'ESO hagués pogut respondre fàcilment.
Aquest Reial Decret-llei és de fet una necessitat real, necessària i decidida per a que totes les comunitats autònomes, diputacions, ajuntaments i altres entitats tinguin una millor gestió de tots els seus recursos. Només un exemple. Aquí a Catalunya als assessors en qualsevol actuació bomberil se'ls escolta i se'ls té en compte. Aquí hi ha diferents grups que conformen la "guàrdia" de suport. Són una baula més en el nostre sistema d'extinció, fins al punt que cada guàrdia de suport intervé en el Briefing-Catalunya de cada matí. En canvi a molts dels incendis que hi ha hagut aquest estiu, a llocs no gaire lluny d'aquí, els assessors només tenien veu. Bàsicament qui portava l'incendi no tenia en consideració gaires suggeriments.
El que hem de fer és seguir sent líders, sent els millors i mantenir la nostra col·laboració amb altres cossos internacionals. És l'única manera de mantenir el gran prestigi que tenim. Com el nostre Servei Meteorològic, que porta molts anys lluitant per no ser absorbit ni apartat per la meteo estatal. Tenim un problema polític d'Espanya amb Catalunya però també entre els partits catalans. Aquests últims també han estat a punt de fer col·lapsar els bombers catalans els últims anys. Tinguem-ho present.

4 comentaris:

Anònim ha dit...

Pel que dius ja et sembla bé el real decret! Però pel que he anant llegint d'altres bombers això representa que les decisions i prioritats seran preses des de Madrid i que això pot representar un veritable problema!

Anònim ha dit...

Enganxo aqui una publicació que vaig rebre sobre el real decret i les conseqüències:
🔴Comunicat de Bombers x República🔴

Què s’ha votat avui al Congreso amb el Real Decreto-ley 15/2022, de 1 de agosto, por el que se adoptan medidas urgentes en materia de incendios forestales? 

Partim de la base que a Catalunya fa molts anys que ens preocupem pels incendis forestals, i ara, arran dels incendis que han assolat mitja Espanya, el govern del PSOE, ha aprovat a corre-cuita un reial decret de “medidas urgentes en materia de incendios forestales”. 

Cal precisar que a només les comunitats de Madrid, Navarra, Astúries i Catalunya disposen d´un model integral de bombers, però és només a Catalunya la que té unitats especifiques pels incendis forestals: els GRAF i els EPAF, que treballem només la prevenció d'incendis amb cremes prescrites i l'extinció amb cremes controlades.

I ja que parlem del GRAF dir-vos que tenen un reconeixement internacional i han estat reclamats com a experts per assessorar cossos de bombers de molts països en incendis forestals. 

En canvi a la resta de l’estat espanyol, els incendis forestals s’apaguen majoritàriament contractant les BRIF, que són agències de gestió privada, amb finançament públic, o bé sol·licita l'ajut de la UME. 

Però com queda finalment la cosa? 

Segons l’article 1.3, punts 1 i 2, es modifica l’Art. 48 de la Ley de Montes, imposant una planificació unificada des del Ministerio para la Transición Ecológica y el Reto Demografico, amb “directrices y criterios comunes”. Cal dir que les competències en matèria d’incendis forestals són autonòmiques i no pas d’aquest nou Ministerio, que no té ni els recursos materials ni econòmics per lluitar contra els incendis forestals. La centralització és evident. 

En l’article 1.3, punt 6, a partir d’ara serà l’AEMET, la única autoritat meteorològica per determinar el nivell de risc d'incendi forestal amb el qual s'aplicaran mesures preventives. Per fer-nos una idea, el pla INFOCAT s’activa des del CECAT, amb criteris del Servei Meteorològic de Catalunya, Agents Rurals i Bombers. Ara, la única autoritat meteorològica serà l’AEMET, per tant, novament, les competències catalanes es veuen arrasades per una nova centralització. 

I amb l’article 2, es pretén també una coordinació estatal, amb criteris establerts pel govern, centralistes i homogeneïtzadors.
 
En definitiva, que les nostres competències es veuen novament vulnerades.

Pd: JxCAT i CUP han votat que No. PdCat i ERC s’ha abstingut. PSC i EnComú han votat a favor.

Anònim ha dit...

Es lo fácil politicamente para diluir las deficiencias, evidencias y debilidades.
Integrar al si que sabe para que aporte pero que no se sepa que ha sido este porque en la foto saldrá otro, un trepa de la cuerda de quien gobierna. Los bomberos y el servicio de metereoligia de CAT serán los negros que escriben los libros de un famoso que no sabe ni escribir. El grave problema sera la perdida de proactividad y de inmediatez

Anònim ha dit...

Està bé veure el vas mig buit es un detall de resilència però acceptar aquesta merda es com acceptar que tu passes a ser un peó i sense dret a protestar
Parles de ser els millors quant no et deixaran ser-ho com lo arreglem ? Te treuent el dret a ser tu i lo trobes bé , això vol dir que estàs derrotat o te sembla bé. Au ja lo tens